Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Dělat chyby? Nevadí! 30 let ICOM transport očima Zdeňka Kratochvíla

18 Listopad 2025 | Okénko Zdeňka Kratochvíla Ze společnosti Pro zaměstnance

Připravili jsme pro Vás sérii článků pohledem třech osobností z ICOM transport. 
Pohled první: zakladatel Zdeněk Kratochvíl
Když před třiceti lety vznikal ICOM transport, nikdo netušil, jak dlouhou cestu má firma před sebou. Zakladatel pan Zdeněk Kratochvíl stál u všech klíčových rozhodnutí i okamžiků, které z bývalého ČSAD Jihlava udělaly moderní dopravní společnost s přesahem do Evropy.

Od ČSAD k ICOM transport
Na počátku devadesátých let nesla firma jméno ČSAD Jihlava a.s., ale podle slov Zdeňka Kratochvíla tento název nebyl vhodný.
„Chtěli jsme se odlišit od tehdejší pověsti bývalých podniků ČSAD a vytvořit značku, která bude působit jako spolehlivý a důvěryhodný partner.“

Z nápadu Jihlavská společnost – Jihlava Company vznikl název JICOM, který se nakonec zjednodušil na ICOM. „Bez písmena J se název lépe vyslovoval, působil moderně a byl srozumitelný jak u nás doma, tak v zahraničí.“

                     

Budování značky krok za krokem
Přeměna běžné dopravní firmy na respektovanou značku nebyla otázkou jediného okamžiku. Takové věci se nestanou přes noc – jde o dlouhodobou, konzistentní práci.
„Od začátku jsme měli jasno. Bylo důležité zjednodušit organizační strukturu společnosti a zbavit se neproduktivních činností i neproduktivních zaměstnanců. Přes protesty odborářských bossů jsme změnili systém odměňování zaměstnanců – zrušili jsme kolektivní prémie a nechali vyniknout každého jednotlivce. Díky těmto opatřením došlo už v prvním roce ke zvýšení mezd o 23 %. Současně jsme si mohli dovolit postupně nakupovat nejmodernější dopravní techniku, výpočetní systémy a začít s rekonstrukcí vybydlených budov.“ 

              Jedním z důležitých mezníků byl také rok 2000. „Koupili jsme pět dalších dopravních společností ČSAD, které byly před kolapsem. Okamžitě jsme nasadili způsob hospodaření a organizační změny podle vzoru ICOM transport. Začali jsme vyměňovat zastaralou techniku za moderní vozy Mercedes-Benz, provedli restrukturalizaci a centralizaci. Díky těmto opatřením jsme mohli snížit celkový počet zaměstnanců z 2 500 o 800, přičemž jsme docílili vyšších výkonů. O mzdy těchto osmi set zaměstnanců jsme navýšili dělnické mzdy. “Takových revolučních změn proběhlo mnoho. „Pro mě bylo důležité, že jsme tímto postupem získali kvalitní zaměstnance i zákazníky. Vždy mě potěší, když doma i v zahraničí slyším: ICOM transport znám – a následuje palec nahoru.“

     

Dělat chyby? Nevadí!
Za tři dekády se samozřejmě ne všechno povedlo.
„Bez chyb se žádná činnost neobejde, ale nikdy jsme nehledali výmluvy ani objektivní příčiny. Důležité bylo a je dokázat si chybu přiznat, pochopit její příčinu a v budoucnu ji neopakovat. To je podle mě cesta k úspěchu.“

„Úspěch takto velké společnosti není úspěchem jednotlivce. Za hlavní považuji to, že se nám podařilo vybudovat kvalitní tým zaměstnanců, a především zodpovědných vedoucích pracovníků.“

Dnes už ICOM transport není jen dopravní společností – postupně vyrostl ve skupinu, která provozuje síť čerpacích stanic, poskytuje logistické služby a skladování, a nabízí profesionální autoservis pro autobusy, osobní i nákladní automobily. Tyto činnosti zajišťují stabilitu společnosti a posouvají ji do dalších segmentů, které s dopravou souvisejí – jak pro B2C, tak pro B2B klienty.

   

Investice do budoucnosti
Zdeněk Kratochvíl říká, že hlavním pilířem ICOM transport je „předplacená budoucnost“. Firma všechny vydělané prostředky investuje zpět – do moderního vozového parku, technologií, softwaru i infrastruktury v podobě budov a autobusových nádraží, které jsou v perfektním stavu.

      

„Díky takovému přístupu máme dnes jeden z nejmodernějších vozových parků včetně zázemí. Tento přístup se osvědčil v těžkých obdobích – například v letech 2008–2009 nebo během pandemie COVID-19, kdy jsme nemuseli přistoupit k propouštění zaměstnanců ani ke snižování mezd či benefitů.“

               

ICOM jako „jedna rodina“
„Snažíme se, aby ICOM transport fungoval jako jedna velká rodina. Nabízíme jistoty, ale očekáváme i odpovědnost. Jen díky vzájemné důvěře a profesionalitě může firma dlouhodobě fungovat. Podařilo se nám vybudovat kredit důvěryhodného a spolehlivého partnera,“ uzavírá Kratochvíl.

                              

Třicet let po svém vzniku je ICOM transport symbolem stability, tradice a inovace. A především důkazem, že poctivá práce, investice do lidí a schopnost učit se z chyb jsou základy, které obstojí i v době, kdy se celý svět mění velmi rychle.

Foto: archiv ICOM transport
Redaktor: Martin Havran