Ještě nedávno se LNG jevilo jako hlavní alternativa k dieselovým palivům v nákladní dopravě, ale energetická krize jeho rozvoj zpomalila. Do popředí se dnes dostává zejména HVO100 – syntetická nafta vyrobená z obnovitelných zdrojů, která zaznamenává výrazný nárůst využití.
Hydrogenovaný rostlinný olej (HVO) zažívá v silniční dopravě výrazný růst zájmu jako ekologičtější alternativa k fosilní naftě. Díky své kompatibilitě s běžnými dieselovými motory a výrazně nižším emisím pomáhá dopravcům snižovat uhlíkovou stopu bez nutnosti investic do nových technologií. Rostoucí poptávka po HVO potvrzuje i současný „biolng boom“ v sektoru.
Podle evropské směrnice RED III mají členské státy do roku 2030 snížit emise v dopravě o 14,5 % nebo zajistit 29% podíl obnovitelných zdrojů. Česká republika se přiklonila ke druhé variantě, a to cestou paliv – s náběhem od roku 2027.
Jedním z nich je bioLNG, obnovitelná alternativa zkapalněného zemního plynu. I klasická fosilní varianta přináší v porovnání s naftou snížení emisí CO2. Prvotní zájem o LNG vyvolalo nulové mýto v Německu, které už ale neplatí. V České republice dnes jezdí zhruba 170 tahačů na LNG. Například v sousedním v Polsku je registrováno přibližně 3000 těchto vozidel, která jezdí hlavně do Německa, kde už koupíte prakticky jenom bioLNG. S ohledem na limity motorů při míchání biosložek do klasické nafty představuje HVO jedno z klíčových řešení pro splnění emisních cílů.
Společnost ICOM transport pružně reaguje na tuto změnu a umožňuje smluvním partnerům již nyní tankovat HVO na svých čerpacích stanicích. Tato nabídka je součástí projektu Modrá Vlna, který podporuje rozvoj a inovace v dopravě.