Čím dál častěji se začíná v automobilovém průmyslu skloňovat spojení alternativní paliva. Na silnicích jsou už k vidění vozy s pohonem na elektrickou energii. Novou budoucnost ale experti vidí ve vodíku.
Vodíková auta jsou totiž zcela bezemisní, protože vypouští pouze neškodnou vodíkovou páru. „Vodík lze navíc získat elektrolýzou vody za pomoci elektrické energie z obnovitelných zdrojů,“ řekl expert z webu Garáž Martin Žemlička. Budoucnost ve vodíkových pohonech potvrzuje i Benoît Potier, který je předseda představenstva a generální ředitel Air Liquide a spolupředsedající Vodíkového kolegia. „Budoucnost čistých energií na bázi vodíku je blíže, než si možná myslíme, protože celý průmysl usilovně pracuje na vyřešení klíčových technických problémů. Ukazujeme cestu kupředu k navýšení měřítka výroby a dosažení konkurenceschopnosti vodíkového paliva, a tedy i eliminaci uhlíkových emisí, což je urgentně zapotřebí,“ uvedl.
Vodíkové palivo navíc podle předpokladů do deseti let zlevní zhruba o polovinu. Dá se také očekávat snížení ceny výrobních zařízení, a tím by se mohla i pořizovací cena samotných vozů stát přijatelnější. Další výhodou, která je novinkou v Česku, je, že vodíková auta budou osvobozena od dálničního poplatku.
Zatím ale chybí infrastruktura čerpacích stanic. U nás je jedna jediná a v Evropě pak 177. Samotná auta už světové automobilky ale představily. Například Mercedes Benz chystá v roce 2023 vyjet do testovacího provozu s vodíkovým kamionem, který by měl mít dojezd až 1000 kilometrů. „Soustředíme se na technologie akumulátorů a vodíkových palivových článků, které mají opravdu neutrální bilanci lokálních emisí CO2. Čím lehčí náklad a čím kratší vzdálenost, tím spíše se budou používat akumulátory. Čím těžší náklad a čím delší vzdálenost, tím spíše budou upřednostňovány palivové články,“ shrnul pro Transport a logistika Martin Daumm, předseda představenstva společnosti Daimler Truck AG a člen představenstva Daimler AG, pod kterou značka Mercedes Benz spadá.