Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Anketa Barometr silniční autodopravy 2022

7 Březen 2022 | OKÉNKO GENERÁLNÍHO ŘEDITELE

Generální ředitel Zdeněk Kratochvíl byl před 14 dni osloven k zodpovězení otázek do ankety Barometr silniční autodopravy.

Dovětek k 7. 3. 2022: K dnešnímu dni je navýšení cen pohonných hmot oproti průměru roku 2021 o 28 %. Pro naši společnost to znamená vydat za pohonné hmoty o 7 milionů korun měsíčně navíc, s čímž se musíme umět vyrovnat. V důsledku nepředvídatelných kroků Putina, který zaútočil i na jadernou elektrárnu, nelze predikovat další vývoj událostí.

Jak ve Vaší společnosti stouply vstupní náklady za posledních dvanáct měsíců a jak se Vám daří promítat růst cen do cen vašich služeb?

Za posledních dvanáct měsíců stouply vstupní náklady v naší společnosti v průměru o ca 16 %. Nejvyšší nárůst jsme zaznamenali na konci roku 2021, kdy se raketově zvyšovaly ceny pohonných hmot, AdBlue nebo energií, ale i mzdy zaměstnanců. Skokový nárůst cen, který se objevil na konci minulého roku, se daří do cen dopravního výkonu promítat jen částečně. Na většinu výkonů máme dlouhodobé smlouvy, které sice pamatují na inflaci, ale ovšem se zpožděným účinkem. Žádná smlouva však není nikdy dostatečným řešením pro stoprocentní krytí takto razantních, a ne zcela obvyklých výkyvů, a ne zcela z důvodů pandemie.

Skokové navyšování vstupních nákladů má krátkodobě velmi neblahý vliv na dopravní společnosti. Z dlouhodobého hlediska není jiná cesta než toto navýšení přenést do cen dopravního výkonu, což pak zaplatí konečný spotřebitel. Ne každé společnosti se však podaří ustát takovýto cenový výkyv. Zvláště ne těm, které v době hojnosti nepočítají s horšími časy.

Jak se podepisuje aktuální diskontní politika ČNB na kondici silniční autodopravy a logistiky?

Věřím, že i kroky ČNB povedou ke zkrocení vysoké inflace, kterou nám tady zanechala minulá vláda. Vyrovnání se s takto vysokou inflací a dluhy je a bude velmi bolestivé. Bohužel s touto situací se musí nejenom podnikatelé naučit žít. Nezbývá než ještě lépe hospodařit. To znamená lépe využívat výrobní prostředky a čas, a hlavně maximálně využívat výpočetní techniku, automatizaci či robotizaci. Právě v minulosti ČNB umělým udržováním kurzu české měny povolila hlavně vývozcům do modernizace a robotizace výroby neinvestovat. I to je jedním z důvodů nedostatku zaměstnanců a s tím spojené stagnace ekonomiky.

Nám v současné době diskontní politika ČNB především zdražuje investice. Věřím však, že tyto kroky jsou pro budoucnost prospěšné.