Cestující v některých krajích naší republiky silně pociťují problém, který trápí celou Českou republiku – nedostatek profesionálních šoférů. Tento systémový problém nejvíce pociťují obyčejní lidé, tj. cestující, kteří se nemohou dostat do práce, školy či k lékaři.
V České republice chybí dle statistik na 25 000 řidičů. Autodoprava je páteří ekonomiky a její výpadky se dotýkají každého z nás. Zaměstnanci mají problém dostat se do práce, děti do škol, obyvatelé k lékaři, na úřady.
Tento stav je aktuálně medializován v Pardubickém a Středočeské kraji, kde neodjíždí stovky spojů denně. Situace donutila vedení kraje cestujícím zrušit poměrně velké množství spojů.
Pokud nedojde k ráznému řešení, situace se bude výrazně zhoršovat. Dle statistiky je v současné době přibližně 20 % řidičů již v důchodovém a 30 % v předdůchodovém věku. Na autobusové dopravě jsou nejvíce závislí školáci, mládež a senioři, kteří kvůli nedostatku řidičů zůstanou odříznuti od ostatních částí jejich regionu.
„Odstranění byrokratických překážek při získání potřebného řidičského oprávnění pro Čechy a zahraniční pracovníky by usnadnilo firmám získat další kvalifikované pracovníky,“ sděluje Kateřina Kratochvílová. Jedním z rychlých řešení aktuální situace je nábor profesionálních řidičů z cizích zemí.
Při současném konfliktu na rusko-ukrajinských hranicích je třeba urychleně vyřešit aktuální problémy:
• Vydat stanovisko k prodloužení pracovních víz vydaných uprchlíkům s platností do
31.3.2023.
• Povolení žádosti o dlouhodobé pracovní vízum – zaměstnaneckou kartu pro stávající řidiče,
kteří pracují na vízum uprchlíka.
• Umožnit uprchlíkům vstup na trh práce jen se zaměstnaneckou kartou (fluktuace cizinců, které
posílají agentury práce z jednoho zaměstnání do druhého).
• Vydat stanovisko k propadlým vízům u cizinců, kteří kvůli válečnému konfliktu zůstali na
Ukrajině.
• Navýšení kvót pro zaměstnance z Makedonie, Moldavska a Srbska.
K dlouhodobým řešením patří účinná pomoc při zajištění nových řidičů státem. V minulosti řidiče autobusů i kamionů vychovávala armáda, což skončilo zrušením základní vojenské služby. Náhrada výchovy řidičů profesionálů již chybí ca 30 let.
V ČR hrozí v řádu několika let kolaps ekonomiky z důvodu vysokého – důchodového věku řidičů, tzn. v krátkém časovém období kolaps dopravy, výrazné omezení veškeré výroby atd.