Od začátku února převezme na Jablonecku městskou dopravu na pět let nový dopravce. Tím je na základě výběrového řízení dopravní společnost ČSAD Slaný, s.r.o. Na Jablonecku bude od února jezdit 23 velkých a čtyři malé, zcela nové, speciálně pro tuto zakázku vyrobené hybridní autobusy, které se v těchto dnech představují na veletrhu autobusů v Praze.
„Nový dopravce přivede na silnice Jablonecka ekologicky šetrná hybridní vozidla s kombinovaným pohonem nafta/elektřina, díky kterému se předpokládá 8% úspora paliva oproti klasickým naftovým motorům. Cestující budou jezdit dvanáctimetrovými mercedesy a osmimetrovými vozy zn. Rošero na podvozku Iveco Daily. Vozy budou zcela nové, vyrobené speciálně pro jabloneckou zakázku. V těchto dnech se autobusy opatřené logem Jablonecké dopravní představují na pražském veletrhu autobusů CZECHBUS,“ popisuje jablonecký náměstek pro správu majetku Petr Roubíček.
Technické i dispečerské zázemí bude mít dopravce opět v průmyslové zóně Rýnovice. Jablonecká flotila se bude skládat z 23 velkých a čtyř menších vozů. Všechny budou snadno přístupné pro vozíčkáře nebo maminky s kočárky. Osazená v nich budou stejná odbavovací zařízení, která jsou nyní v autobusech dosavadního dopravce. „Platby jízdného budou možné stále v hotovosti, kartou OPUSCARD nebo bankovní kartou. Nezmění se ani cena jízdného a bezplatná zůstane přeprava seniorů nad 70 let,“ ujišťuje náměstek Roubíček.
„Kromě současného vybavení vozidel, jako jsou informační systémy, hlásič zastávek nebo klimatizace, doplní nové autobusy označení čísla linky i na levém boku vozidla, USB zásuvky k nabíjení mobilů a vnitřní řádkový panel nahradí moderní LCD monitor, jenž bude zobrazovat trasu konkrétní linky a další informace. Tepelnou pohodu v autobusech zn. Mercedes v zimních měsících zajistí teplovodní topení s radiátory, které jako první zdroj využívají odpadní teplo z chladícího okruhu motoru. Pokud ho není dostatek, což se na městské lince s nízkou provozní rychlostí a častým otevíráním dveří za mrazů stává a nejde tomu zabránit, lze aktivovat nezávislé naftové topení o výkonu 30 kW, které automaticky udržuje teplotu chladící kapaliny tak, aby se motor nepodchladil a výkon topení se v interiéru nesnížil,“ jmenuje změny, které cestující v nových vozech od února zaznamenají, Luboš Wejnar, ředitel Jablonecké dopravní, a.s.
Zachovaný zůstane také rozsah linek městské dopravy, a to včetně linky č. 103 obsluhující areál nemocnice. Společnost ČSAD Slaný, s.r.o., už od Jablonecké dopravní převzala vzorové jízdní řády na rok 2023, aby mohla připravit pracovní turnusy. „Jedinou změnou oproti současnosti je, že od 11. prosince přebírá linku č. 115 Jablonec nad Nisou – Rychnov u Jablonce nad Nisou – Hodkovice nad Mohelkou Liberecký kraj. Linka tak přechází z režimu městské hromadné dopravy do systému příměstské dopravy, což byl dlouhodobý záměr Libereckého kraje. Pro cestující to však nebude zásadní rozdíl,“ doplňuje Wejnar.
Smlouvu s dopravcem uzavřelo statutární město loni v listopadu, a to na 1 370 tis. ujetých kilometrů ročně.