Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Automobiloví vynálezci: Gottleb Daimler a jeho cesta od motorky k náklaďáku

11 Říjen 2017 | Pro zaměstnance

Nová rubrika Modré vlny čtenářům přibližuje vývoj automobilů. Od prvního automobilu příběh pokračuje k výrobě prvního motocyklu a později také nákladního vozu. Za tím stojí německý vynálezce Gottlieb Daimler.

Gottlieb Daimler se narodil 17. března 1834 se ve vesničce Schorndorf v tehdejším Württemberském království, dnešním Německu. Ačkoli byl jeho otec pekař, mladý Gottlieb se začal zajímat hlavně o tehdejší moderní strojírenství.

Své začátky svěřil do ruky továrně na výrobu lokomotiv, a to jako prostý dělník. V roce 1863 nastoupil do Bruderhausu v Reutlingenu. Organizace, která se starala o sirotky a zaměstnávala je ve své továrně na zpracování dřeva a papírně.

Zde potkal svého desetiletého spolupracovníka Wilhelma Maybacha a také svou první ženu Emmu Pauline Kurz. S Maybachem poté začali pracovat pro výrobce motorů Deutz a pustili se do vývoje čtyřdobého plynového agregátu, menšího než byl ten původní, zkonstruovaný Nikolausem Augustem Ottem.

Přestože byl jejich vývoj úspěšný, museli Otta opustit. Daimler měl totiž vizi pohonné jednotky v ještě menších měřítkách, ta se ale nesetkala s pochopením.

První motorka

S Maybachem však ve spolupráci pokračovali. Opět zmenšili rozměry motoru a vyvinuli vzduchem chlazený svislý jednoválec, který dostal přezdívku Dědečkovy hodiny. Daimler jej poté zamontoval do dřevěného dvoukolového stroje s pomocnými kolečky po stranách a první motocykl byl na světě.

Mercedes-Benz

Daimler se později rozhodl koupit opuštěné tovární budovy na vrchu Seelberg a s 23 zaměstnanci rozjíždí sériovou výrobu. Postupen času uvádí na trh Stahlradwagen, tedy vůz s ocelovými koly a s vidlicovým dvouválcem s úhlem rozevření 17 stupňů. Vůz byl veřejnosti poprvé představen na výstavě v Paříži v roce 1889.

Maybach ale v roce 1891 odešel a firmu začaly pronásledovat finanční i marketingové potíže. Daimler o tři roky později opustil firmu také.

Daimlerova továrna ale funguje dál a později se jejich nové automobily dostávají i na závodní dráhy. Emil Jellinek, pozdější rakouský konzul v Nice, začal závodit s vozy pojmenovanými po jeho nejmladší dceři Mercedes.

Tak se toto dívčí stalo novou značkou, která se v roce 1926 spojila s automobilkou Benz.