Nová rubrika Modré vlny čtenářům přibližuje vývoj automobilů. Ačkoli se historie aut začíná psát až s vynálezem spalovacího motoru, nesmí se opomenout ani jeho předchůdce, parní stroj. Ten poprvé uvedl do strojního průmyslu James Watt, mechanik ze Skotska.
Vynález parního stroje původně spadá pod jména Thomas Savery a Thomas Newcomen, jeho vylepšení a zprovoznění ve strojním průmyslu je ale zásluha Jamese Watta.
Tento mechanik se narodil v roce 1736 ve městě Greenock ve Skotsku. Ačkoli byl v mládí dlouho nemocný a geometrii ho musela učit matka doma, dokázal později ve škole vynikat i v dalších oborech důležitých pro svou budoucnost, fyzice a matematice.
Své šikovné ruce spojil James Watt s vlastními nápady. Zaměřil na jemnou ruční mechaniku a dostal se na Glasgowskou univerzitu.
Do univerzitní dílny přišel Wattovi pod ruku obrovský ohňový stroj. Těžké monstrum spotřebovalo velké množství uhlí, aby se rozhýbalo a Watt se nechal přemluvit, aby stroj vylepšil. Bohužel neuspěl.
Přesto nepřestal na předchůzce parního stroje myslet. V květnu roku 1765 konečně přišel stroji na kloub. Pára se musí srážet v jiné studené nádobě s podtlakem, která bude spojena s válcem. Do nádoby se bude přivádět, aby se zkondenzovala a srazila.
Po několika překážkách Watt funkční stroj skutečně sestrojil, a to s pomocí průmyslníka Matthewa Boultona z Birgminhamu, který zajistil výrobu součástek. První dva Wattovy stroje se prodali v roce 1776, kdy se také po smrti své manželky po druhé oženil.
V dalších letech měl Watt možnost svůj stroj postupně vylepšovat. Vylepšil jej například na dvojčinný parní stroj, kdy uzavřel válec a umožnil páru působit na píst z obou stran. Později také vybavil stroj ještě odstředivým regulátorem.
Po ukončení vývoje parního stroje, kdy se zkonstruoval posouvač na rozvod páry ve válci, vznikly pouze tři modely tříkolových vozů poháněných parou. Sestavil je ale Wattův učedník William Murdock v letech 1781 až 1786. A tak lidstvo poprvé spatřilo předchůdce automobilu.