Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Automobiloví vynálezci: První benzínový motor a prodané automobily Karla Benze

4 Říjen 2017 | Pro zaměstnance

Nová rubrika Modré vlny čtenářům přibližuje vývoj automobilů, a to netradičním způsobem, pomocí medailonků slavných vynálezců. A tak se tato rubrika neobejde ani bez významného člověka, který se zapsal do historie jako vynálezce prvního benzínového automobilu, Karla Benze.

Karl Friedrich Michael Wailed, tak zní původní jméno vynálezce později známého jako Karl Friedrich Michael Benz. Příjmení dostal až od Johanna Georga Benze, strojvedoucího, za něhož se Benzova matka vdala rok po jeho narození v roce 1844. A bohužel také rok po jejich svatbě zemřel.

Přestože se na nevlastního otce Benz nepamatoval, měli kromě jména společné také nadšení pro mechaniku a strojírenství. Benz pracoval jako mechanik již od útlého mládí a společně se studiem se v pozdějším věku také rozhodl založit první firmu s materiály pro stavbu strojů a zařízení.

Největší vášní Benze ale byly motory. Dvoudobý motor, na nějž dostal v roce 1879 patent, ho dovedl až k založení firmy na motory Benz & Cie, ze které později vznikla známá firma Mercedes-Benz.

O několik let dříve se stihnul také oženit a to s Berthou Ringer. Jeho žena ho ve vývoji automobilů podporovala. Stala se první ženou automobilistkou a také prvním člověkem, který ujel vzdálenost v Benzově prvním automobilu Mercedes Velo 106 kilometrů.

Karl Benz se dostal k myšlence vytvořit prakticky využitelný automobil ihned po vynálezu dvoudobého motoru. Podle Ottova patentu začal proto stavět čtyřdobý motor. Mercedes Velo s elektrickým zapalováním, diferenciálem a vodním chlazením předvedl v roce 1885.

O rok později jej začal prodávat a k propagaci automobilu pomohla také 106 kilometrová jízda jeho ženy Berty. Spolehlivost vozu tak byla lidem dokázána a první hromadně vyráběné automobily, později také čtyřkolové, se začaly vozit po celém světě.