Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Automobiloví vynálezci: Rudolf Diesel a nástup dieselových motorů

18 Říjen 2017 | Pro zaměstnance

Nová rubrika Modré vlny čtenářům přibližuje vývoj automobilů, a to netradičním způsobem, pomocí medailonků slavných vynálezců. A tak se tato rubrika neobejde ani bez významného člověka, který se zapsal do historie jako vynálezce prvního dieselového motoru, Rudolfa Diesela.

Rudolf Christian Karl Diesel strávil své mládí od narození v roce 1858 ve Francii. Se svojí rodinou se předstěhovali do německého Augsburgu až po roce 1870. A v Německu mladý technik také získal inženýrský diplom, a to v Mnichově.

Poté se začal jako výjimečný student zajímat o teoretické zdokonalení spalovacího motoru při využití Carnotova cyklu, a to u inženýra Carla von Lindema.

Přestože Diesel nebyl dlouho úspěšný, začal vyrábět série stále lepších modelů s finanční podporou firmy Maschinenfabrik z Augsburgu. Úspěch ho čekal až v roce 1897, kdy zkonstruoval vysokotlaký spalovací pístový motor se samočinným zážehem, vyvolaným stlačením vzduchu do 3,5 Mpa.

Tento typ motoru, později známý jako Dieselový motor, pracoval na tekuté těžké palivo, tedy hnací olej. K zážehu paliva docházelo po jeho vytrysknutí do spalovací komory od zahřátého vzduchu v důsledku stlačení.

Ještě v tomtéž roce však motor vylepšil, aby využíval tepelnou energii na 26 %, tedy dvakrát účinněji než v té době nejlepší parní stroj. Není divu, že ho v roce 1900 vyznamenali v Paříži Velkou cenou.

Jako první se s dieselovým motorem projela loď Selandia. Ta byla v roce 1911 spuštěna v Kodani na vodu a sloužila až do roku 1942.

Lodě ale byly Dieselovi osudnými. Zemřel za nevyjasněných okolností právě při plavbě z Antverp do Anglie v roce 1913.