Benešov bude mít nové minibusy. Mají vyřešit problémy na školních spojích
21 Listopad 2022 | Ze společnosti
I když zdražování a extrémně vysoká inflace znehodnocují život v Česku více, než si kdokoliv přeje, i v Benešově dosud zůstávají zachované některé jistoty. Jednou z nich je například nulové jízdné v autobusech městské hromadné dopravy (MHD).
Vyhodnocování tohoto počinu, kterým radnice sledovala snížení počtu osobních aut v ulicích, není úplně jednoduché. Do procesu jízdného zdarma, respektive propočtům využívání autobusů cestujícími, totiž zasáhly covidové restrikce, zejména pak uzavření škol.
To už je naštěstí jen historie, ale autobusy ČSAD Benešov, které pro město MHD zajišťuje, převážejí na čtyřech linkách cestující zdarma dál. „Náklady na tento způsob městské hromadné dopravy máme na letošní rok zajištěné,“ ujistila benešovská radnice.
Zatím nezodpovězenou otázkou však zůstává, jak se k dotaci obyvatel postaví nový nejvyšší orgán obce. Právě nové zastupitelstvo bude po svém ustavení rozhodovat, zda výhoda Benešákům zůstane, případně jak dlouho. Celkové náklady, kterými Benešov podpořil cestování obyvatel po městě, nejsou úplně zanedbatelné. Za tuto službu platí město za rok přes deset milionů korun.
Do MHD v Benešově ale neinvestuje pouze město. Také dopravce, ČSAD Benešov, se snaží zlepšovat své služby a také šetřit. Teprve před nedávnem linky MHD v Benešově opustily dvanáct metrů dlouhé vozy Conecto. Ty nahradily zejména kvůli úspoře nafty a obratnosti ve stísněných podmínkách dopravy v ulicích osmimetrové minibusy Rošero. I ty ale brzy skončí.
„Nahradí je zbrusu nové kapacitnější minibusy Isuzu NovoCiti Life,“ uvedl Jan Vachtl, referent pro MHD Benešov s tím, že přechod na nové minibusy není náhodný. „Zmodernizovaná MHD Benešov vykazuje trvale růst cestujících a školní spoje jsou zcela za hranou kapacity,“ upozornil na optimistický vývoj hromadné dopravy v Benešově bezpochyby zapříčiněný také pobídkou radnice ve formě nulového jízdného.
Zmiňovaná situace v autobusech MHD podle Vachtla vygradovala letos v březnu. Kvůli tomu se na druhou městskou linku přesunul z Vlašimi kapacitnější deset metrů dlouhý autobus Citaro.
Chystaná výměna vozidel MHD v Benešově má prostý důvod. ČSAD hodlá benešovskými Rošery nahradit v regionální dopravě starší minibusy Sprinter. „Uvolněná místa pak v Benešově zaplní zbrusu nové, a přitom kapacitnější minibusy Isuzu,“ potvrdil starosta Jaroslav Hlavnička.
Podle odborníků jsou minibusy Isuzu NovoCiti Life novým úkazem městské dopravy. Kvůli spolehlivosti a ekonomickému provozu. „Proto jsou u dopravců mimořádně oblíbené. Jezdí v Kolíně, Pelhřimově, Havířově, Praze, Kladně, Plzni, na linkách BusLine v Pardubickém kraji, ale také na Hradecku, na linkách Pražské integrované dopravy, zanedlouho také vyjedou ve Znojmě a právě v Benešově,“ uvedl Viktor Weisner, jednatel společnosti, která autobusy ČSAD prodá.
„Minibusy Isuzu NovoCiti Life jsou dlouhé 7,9 metru a přepraví až 60 lidí. Ty benešovské budou vybavené klimatizací, WiFi připojením k internetu, moderním informačním systémem pro cestující, automatickým počítačem cestujících a celé to bude podtrhnuté originálním benešovským polepem v novém městském vizuálu,“ připomněl Jan Vachtl.
Starosta města Jaroslav Hlavnička v souvislosti s avizovaným příchodem nových strojů uvedl, že věří, že se nové autobusy budou Benešákům líbit a pomohou výrazně snížit kapacitní problémy na školních spojích. „Jsem přesvědčen, že oproti Rošerům budou, alespoň podle referencí, výrazně spolehlivější. Jejich příchod očekáváme na přelomu ledna a února 2023,“ dodal starosta.
Jako závdavek věcí příštích dorazil v pátek 11. listopadu do Benešova nízkopodlažní osm metrů dlouhý elektrobus Isuzu. Z Prahy s ním přijel Zdeněk Nesveda ze společnosti Turancar. „Právě tento elektrobus je předváděcí a viděli ho už v Moldavsku, Chorvatsku a nyní je na cestách v Česku. Vyrobený byl v Turecku,“ popsal.
ZDROJ: Benešovský deník