Během léta rozšíří ministerstvo dopravy zákaz přejíždění pro kamiony a další nákladní vozy na nové dálniční úseky. Půjde přibližně o 50 km tras.
Policisté řešili během minulého roku 8,3 tisíce přestupků, které souvisely s přejížděním. Největší problém je přetížená dálnice D1 a její kopcovité úseky na Vysočině. Velmi využívaná je i dálnice D5 z Prahy do Rozvadova nebo dálnice D8, která vede do Drážďan.
Spousta nákladních vozidel projíždí tak přes Brno, kde se kříží dálnice D1 a D2. Na Pražském okruhu u Slivence potkají řidiči i devatenáct tisíc kamionů, na dálnici D8 u Zdib je to asi třináct tisíc vozidel. I tady by měl platit zákaz přejíždění kamionů.
Na Vysočině na D1 dávají policisté pokuty za předjíždění denně. I když je na úseku mezi Prahou a Brnem na většině míst předjíždění zakázáno. Až na pár výjimek by měl být tento zákaz prodloužen až do Vyškova. Na dálnici D11 by mělo být zakázáno předjíždění mezi úseky Jirny a Břístvím. Značky zákazu předjíždění budou na Mělnicku nebo na jih od Brna.
„Ve 21. století by slušelo českým dálnicím spíš dynamické řízení, to znamená opustit formu plechových cedulí a přistoupit na to, co má Německo, Rakousko nebo většina západních zemí,“ nabádá prezident sdružení dopravců Česmad Bohemia Josef Melzer.
S přibývajícími kamiony se zatěžuje také povrch silnic, tomu by mohly pomoci plánované vysokorychlostní váhy, díky kterým by mohla být regulována nákladní doprava.