Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

ČSAD Benešov vyměnila po vstupu ICOMu sídlo. Přestěhovala se do Vlašimi

30 Listopad 2020 | Ze společnosti

Už je to dvacet let, co vstoupil ICOM transport do ČSAD Benešov. Před vstupem byla její součástí nejen osobní, ale i nákladní doprava. Společnost sice byla schopná plnit závazky, ale už nezbývalo na údržbu vlastního majetku. Co vše přispělo k lepšímu hospodaření?

ČSAD Benešov, která vznikla v roce 1949, měla tři střediska – Benešov, Vlašim a Votice. Ta zajišťovala jak osobní, tak i nákladní dopravu. „Co si pamatuji, tak nákladní doprava zajišťovala rozvozy mléka a piva a zahrnovala hlavně sklápěcí přepravu,“ zapátral v paměti vedoucí dispečer Jiří Čihák, který je u ČSAD téměř pětatřicet let. Středisko Votice, které mělo na starosti jen nákladní dopravu, se zrušilo ještě před rokem 2000. Benešov měl dokonce i svou vlastní cestovní kancelář, která zajišťovala jednodenní, nákupní a také rodinné zájezdy. „Ta se ale zrušila ještě před tím, než nás koupil ICOM,“ potvrdila Magdalena Ryšavá, která v Benešově působí už pětadvacet let a byla jednou z pracovnic cestovní kanceláře.

ČSAD sice plnilo své závazky, ale už nemělo prostředky na udržování svého majetku, a ten podle toho i vypadal. Sídlo společnosti bývalo v Benešově, ale po vstupu ICOMu se přesunulo do Vlašimi. A proto byly neudržované budovy v benešovském areálu, do kterých by se ekonomicky nevyplatilo investovat, zbourány a pozemek prodán řetězci Lidl, který tam má obchodní dům. Vedení společnosti se navíc rozhodlo pro úpravu dalšího areálu v Mariánovicích, kde byla i skladovací hala s administrativní budovou. Ty prošly rekonstrukcí, navíc se upravila i celá plocha a vznikl tak prostor pro parkování autobusů a také čerpací stanice. Administrativní budova ve Vlašimi, se díky přesunu sídla společnosti, dočkala rekonstrukce. V areálu se rozšířila i odstavná plocha pro autobusy.

Stejně jako ostatní ČSAD, tak i ta benešovská prošla obměnou vozového parku. Zpočátku ale ještě nebyly prostředky na nákup nových autobusů, ty tak prošly v krátké době generální opravou, aby fungovaly a také vypadaly jako nové. 

Pak přišel rok 2007, který byl z hlediska vozového parku zlomový. ICOM transport totiž postupně nakupoval autobusy značky Mercedes Benz. „Nejprve jsme měli Conecto 345. Pak následovaly Intouro, SETRA LE 415, minibusy Mercedes Sprinter a minibus Rošero, které zajišťují Městskou hromadnou dopravu,“ potvrdil Jiří Čihák. ČSAD Benešov totiž neobsluhuje jen linkovou přepravu, ale právě i MHD. „Máme jeden autobus ve Vlašimi, tři v Říčanech u Prahy a letos jsme rozšířili MHD v Benešově na tři vozy,“ řekl benešovský dispečer.

Vstupem ICOM transport si prošla ČSAD Benešov celkovou obměnou pravidel, organizační struktury i softwaru. Zavedlo se to, co fungovalo v jihlavské mateřské společnosti už několik let. Důležitým krokem pro stabilizaci byla také centralizace administrativy do Jihlavy. „Tato opatření vedla k tomu, že se zeštíhlila společnost a zvýšila se tak efektivita zaměstnanců. Tím vznikly i finanční rezervy, které jsme mohli zainvestovat jinde, do vozového parku, nemovitostí nebo mezd,“ naznačil výhody Zdeněk Kratochvíl. Momentálně má ČSAD 123 zaměstnanců, kteří se ani v aktuální koronavirové době nemusí bát o místo, a ani o výplatu.

Přesun ovšem nenastal jen v administrativě, ale také v nákladní dopravě, která červenými čísly zatěžovala benešovskou společnost. Přesunula se tak do Humpolce. „Byl to vlastně původní záměr a hlavně to dává smysl, aby byla nákladní doprava centralizovaná,“ potvrdil správný krok Jiří Čihák. ČSAD Benešov se tak ulevilo a to nejen finančně, ale i administrativně.

Do dceřiné společnosti vedení společnosti během dvaceti let investovalo zhruba 700 milionů korun. Největší položkou byla samozřejmě obnova vozového parku, ale nedílnou součástí byly i rekonstrukce a úpravy v rámci jeho areálů. Tou největší prošel již zmiňovaný benešovský areál v Mariánovicích. Investice vyšla na necelých 90 milionů korun.

Velkou obměnou prošel i vlašimský areál, kde se opravila administrativní budova, která se stala hlavní sídlem, rozšířila se a upravila i odstavná plocha pro autobusy. Všechny tyto akce vyšly na necelých 15 milionů korun. Pro řidiče se také v loňském roce vybudovala nová ubytovna, která vzešla z rekonstrukce málo využívaných šaten v přízemí administrativní budovy.

Další investiční akce jsou ještě v plánu. Jenže výstavbu nové myčky a rozšíření odstavné plochy pro autobusy protahují změny regulačního a územního plánu města Benešov.

ČSAD Benešov v číslech
                                               rok 2000              rok 2020
Průměrná mzda
                     11 760,-                37 044,-
Autobusy                                93                        95
Investice za období vstupu ICOM transport        700 milionů