Investice do nového vozového parku, to není pouze nákup strojů samotných. Další významnou položkou je zajištění odborného proškolení pro personál, jak má tuto moderní techniku správně vyžívat.
Nedávné školení řidičů zaměřené na úspornou jízdu s nejmodernějšími autobusy Setra vedl odborný lektor z firmy EvoBus ČR. Výjimečnost kurzu spočívala v tom, že se instruktor s řidičem pohyboval během pracovní doby přímo na jeho lince. Dohlížel na dodržování zásad ekonomické jízdy a radil řidičům, které zažité stereotypy jim zvyšují spotřebu paliva.
Všichni řidiči, kteří se školení zúčastnili, díky němu snížili spotřebu. To potvrzují také statistiky. Například řidiči Setry ze Slaného měli před školením průměrnou spotřebu 23,63 litru nafty na 100 km, ale po školení jen 22,95 litru.
Data ze všech společností:
Společnost |
Spotřeba na 100 km (v litrech) |
Uspořená nafta |
|
před školením |
po školení |
||
ČSAD Jindřichův Hradec |
22,33 |
21,89 |
0,43 |
TRADO BUS, TRADO MAD |
24,48 |
24,00 |
0,48 |
ČSAD Ústí nad Orlicí |
23,02 |
22,80 |
0,22 |
ČSAD Benešov |
25,52 |
25,31 |
0,21 |
ČSAD Slaný |
23,63 |
22,95 |
0,68 |
ICOM transport |
24,44 |
24,01 |
0,43 |
„Autobus Setra je nová moderní technika, proto jsem uvítal možnost tohoto školení. Řídím se radami a spotřeba mi šla dolů,“ pochvaluje si Rostislav Brabenec, řidič z TRADO-BUSu.
A jaké konkrétní rady to jsou?
1. Udržování optimálních otáček
Ty jsou mezi 1200 až 1400 otáčkami za minutu. Nejčastější chybou je tzv. podtáčení motoru, ale ani přetáčení (zejména při malé dávce plynu) není ideální. Nejlepší je dostat se na požadovanou rychlost co nejrychleji, neprodlužovat rozjezdy se zbytečnou obavou, že to víc „žere“. Opak je pravdou – čím déle se budete rozjíždět, tím víc prodlužujete dobu velké spotřeby. Cílem je být na optimálních otáčkách při dané cestovní rychlosti co nejdříve a potom už jen udržovat.
2. Řazení
Další častou chybou je rozjíždění se na jiný než první převodový stupeň. Během jízdy je pak potřeba se co nejrychleji, samozřejmě z hlediska trasy, dostat na požadovanou cestovní rychlost a s tím i na požadovaný převodový stupeň. Pozor, nemusí to být vždy ten nejvyšší. I delší trasu jeďte s takovou zařazenou rychlostí, aby byl otáčkoměr v zeleném poli.
Doporučuje se neřadit v kopci ani těsně před vrcholem, tedy pokud možno předvídat a řadit před kopcem; dále nepřeskakovat rychlost při řazení nahoru (při podřazování je možno přeskočit z hlediska brždění motorem).
Z hlediska trasy je vhodné vynechat zbytečné řazení a snažit se najít místa, kde řadit není potřeba. Také nevyřazovat, ale jet na vhodnou rychlost až téměř do zastavení – při zařazené rychlosti je spotřeba nulová, na volnoběh cca 2 l/h.
3. Jízda do kopce
Důležité je nerozjíždět se těsně před stoupáním, ale na místě minimálního odporu, a kopec vyjet nejlépe na jednu převodovou rychlost. V kopci nepřidávejte plyn, naopak se snažte udržovat stejnou polohu plynového pedálu a před vrcholem ideálně uberte. Přejezd přes vrchol je nejnáročnější na spotřebu – když přehoupnete bez plynu, ušetříte.
I při jízdě do kopce stále platí udržování optimálních otáček na potřebné cestovní rychlosti. Nevytáčejte do kopce zbytečně motor.
Taktéž se vyplatí řadit až za vrcholem, ne před ním.
4. Komfortní jízda
Velkou výsadou je znalost trasy; vědět, kde je jaký terén, cestující a kde budete zastavovat. Využijte setrvačnosti v maximální míře a neprobržďujte. V delších úsecích udržujte konstantní rychlost na potřebný převodový stupeň (otáčkoměr v zeleném poli) lehkým dotykem na plynovém pedálu. Motor nevypínejte, pokud je stání kratší než 3 minuty.