Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Dispečer autobusové dopravy pan Pavel Pánik pracuje v koncernu již 40 let

23 Květen 2025 | Ze společnosti Pro zaměstnance

Přinášíme Vám zajímavý rozhovor s panem Pánikem, který pracuje jako dispečer v ČSAD Ústí nad Orlicí již 40 let. Jaká je jeho náplň práce a kde nejraději relaxuje?

Naposledy jsme se společně bavili o Vaší práci před 4 lety. Jak se od té doby Vaše práce změnila? Co je na pracovišti nového?
Změna se u mě odehrála a to razantní, protože jsem se přesunul po 12 letech ze střediska Lanškroun zpět do Ústí nad Orlicí, abych zde v roce 2022 pomohl naší dopravní společnosti ukončit provoz linkové dopravy v Pardubickém kraji. Dále pokračuji ve stejné pozici dispečera zajišťovat zejména nepravidelnou autobusovou dopravu.

Jak se změnily povinnosti a náplň práce dispečera?
Při absenci linkové dopravy je moje činnost v současné době zaměřena zejména na získávání stále nových a udržení stávajících objednavatelů zájezdových přeprav. Je to práce zajímavá a komunikace s potenciálními zákazníky je někdy komplikovaná. O to více potěší, když se v závěru podaří přepravu nastavit ke spokojenosti objednavatele při splnění všech bezpečnostních dopravních předpisů. Náplň práce v dalších aspektech se neliší od práce ostatních dispečerů.

Jak se za tu dobu, co jste pracoval ve společnosti vyvíjelo řízení a organizace autobusové dopravy?
Od dob mého nástupu na dispečerskou pozici se systém organizace dispečerské práce razantně změnil se zavedení systému WINADO, který již dispečerovi umožnil systémové plánování práce řidičů i vozidel, včetně jejich údržby a oprav. Aktuálně používaný systém Trans Office ještě vylepšil jejich kontrolu, online sledování provozu a vyhodnocování spotřeb paliva a dalších zásadních ukazatelů důležitých pro zajištění, bezpečného a ekonomického provozu autobusové dopravy.

Jaké největší výzvě jste během kariery čelil?
Nejsložitější, a jak říkáte největší výzvou bylo pro mě období vedení celého samostatného střediska v jedné osobě pouze s částečnou pomocí s operativou. Toto období přinášelo s sebou složité situace, ale přesto na něj vzpomínám s dobrým pocitem, protože v těchto chvílích jsem objevil v mnoha řidičích zápal pro práci řidiče autobusu, sounáležitost s ostatními kolegy a týmového ducha u většiny z nich. Díky těmto vlastnostem jsme vždy zvládali i ty nejsložitější situace.

Jak se Vám podařilo za tu dobu udržet motivaci a zájem o práci?
Motivací k práci dispečera u mě vždy byla jakási zpětná vazba ve chvílích, kdy se daří zvládat kvalitně a profesionálně provoz svěřeného střediska včetně ostatních souběžně řešených úkolů. Dobrý pocit z dobře zvládnutých situací mně posiluje do dalších období.

Jaký máte názor na současnou autobusovou dopravu a na její budoucnost?
Současná autobusová doprava se celostátně potýká s velkým nedostatkem řidičů autobusů. Je to již dlouholetý stav, a přestože koncernu ICOM Transport se daří poměrně dobře zapojovat ukrajinské řidiče, tak se nám mnoho řidičů blíží důchodovému věku a jejich náhrada bude čím dál složitější.

Jak vnímáte vztah mezi dispečerem a řidiči autobusů?
Celou svoji praxi se snažím v komunikaci s řidiči předávat jasné, včasné a přesné informace a také v rámci možností a zabezpečení provozu vycházet vstříc potřebám a oprávněným požadavkům jednotlivých řidičů. Vyvážením direktivního přístupu a vnímání potřeb rodinných či zdravotních situací řidičů se mezi dispečerem a řidiči navazují vzájemné vztahy. Když panuje vzájemná důvěra, pak i práce řidičů bývá dlouhodobě kvalitní, profesionální, bez výrazných výkyvů.

Jaké vzpomínky si nejraději vybavíte z doby Vašeho nástupu na tuto pozici?
Určitě si ve vzpomínkách na dobu mých začátků vybavím, jak veškeré plánování přeprav, zajišťování linkové dopravy nebo servisních prohlídek autobusů probíhalo na stole, na papírových „plachtách“. Tato činnost byla stále se opakující a zdlouhavá, a proto jsem byl nadšen, když se objevil dispečerský počítačový program WINADO, který nám práci zrychlil a zjednodušil.

Jaký z firemních benefitů nejvíce oceňujete a využíváte?
Z benefitů nejvíce oceňuji flexi passy, které proměňuji v návštěvu bazénu nebo masáží a také jsem rád za sick days, který je vítanou pomocí v nenadálých zdravotních situacích, kdy si v takovýchto případech nemusím krátit dovolenou, kterou mám obvykle plánovanou k relaxaci nebo k rodinné dovolené.

Máte nějaké koníčky?
Mým koníčkem, ale i bezvadnou relaxací a určitou formou psychoterapie, byla vždy práce na naší rodinné chalupě. Právě tyto chalupářské aktivity v rodinné atmosféře, mi po celou profesní dobu „čistily hlavu“ a nabíjely energií.

Co byste poradil mladším kolegům začínajícím na pozici dispečera? Jaké vědomosti nebo znalosti by mohli při výkonu práce na této pozici využít?
Kromě základních znalostí dopravních a bezpečnostních předpisů by měl být dispečer i malým psychologem, který v období krizových situací nebo nedostatku řidičů musí být schopen řidiče motivovat k nadstandartním výkonům. Novým začínajícím dispečerům, jsem vždycky přál pevné nervy a schopnost zachovat klid i ve vypjatých situacích, o které není v této profesi nouze.