Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

„Do ICOMu jsem šel za lepším,“ říká řidič Tivodar z Ukrajiny

13 Prosinec 2016 | Ze společnosti

Ivan Tivodar je jedním z řidičů, kteří se v rámci náboru z Ukrajiny stanou šoféry v naší společnosti. Přidá se k flotile mezinárodní kamionové dopravy. Jak se mu u nás líbí a jak probíhá jeho adaptace v novém prostředí? Čtěte dále.

Jak se vám líbí v Česku? Co říkáte na ubytování?
Super. Jsem v Humpolci na nové ubytovně, kterou nedávno předělali. Na pokojích bydlíme po dvou lidech. Máme tu sušáky na prádlo, a dokonce připojení k wifi, takže můžu být na dálku v kontaktu s rodinou. Skoro bych řekl, že lepší už to snad ani být nemůže.

Už si zvykáte na nové prostředí? A jak teď vypadá vaše běžná denní náplň?
Teď se učím česky, dodělávám autoškolu a profesák.

Když nejsem ve škole, normálně pracuju. Jde o pomocné práce přímo ve firmě ICOM – například na dílně, při stěhování archivu, na stavbě.

Hodně mi pomáhá pan Voronka, kterému stačí zavolat a všechno ochotně zařídí.

Přijde vám čeština jako jazyk složitá?
Mám slovníček. A každou neděli chodím na kurzy do jazykové školy u zimáku, které jsou pro lidi ze států mimo EU zdarma.

Ale nejlíp stejně pochytíte jazyk v hospodě. Sednete si vedle místních, dáte si něco k pití a pak už to jde samo.

Ptal jsem se, protože mi připadá, že mluvíte celkem obstojně. Jak dlouho tu vlastně jste?
Měsíc a půl.

Výhoda je, že čeština je hodně podobná slovenštině. A já pocházím z oblasti Zakarpatské Ukrajiny, která byla kdysi součástí Československa. Takže mám ke slovenštině také blízko.

Člověk z Kyjeva nebo východní části Ukrajiny by to měl složitější, to je úplně jiný dialekt.

Co vás vlastně přivedlo na myšlenku jít pracovat pro naši společnost?
My na Ukrajině jsme pracovití, ale práce u nás není vůbec dobře ohodnocená. Průměrná výplata dělá 2 až 5 tisíc hřiven, které mají podobnou hodnotu jako česká koruna. Ceny jsou přitom stejné jako v Česku, plyn je dokonce dražší.

Na Ukrajině celkově tolik nefunguje ekonomika. Například větší půjčka se z běžných příjmů prakticky nedá splatit.

Jaký je rozdíl mezi prací řidiče v ČR a na Ukrajině?
V ČR máte větší jistotu práce. Na Ukrajině není neobvyklé, že firma ještě dnes jede, ale zítra zkrachuje a jste v tu ránu „na dlažbě“. Vezměte si například řidiče MHD. Ten má u nás průměrný plat 2 tisíce hřiven. Řidiči mají autobus pronajatý a jezdí sami na sebe.

Jak to myslíte?
Pohonné hmoty a škody hradí řidiči ze svého plus polovinu výplaty dávají za pronájem autobusu. Pak je normální, že se v průběhu směn vzájemně předjíždí, aby „urvali“ co nejvíc zákazníků…

A jak je to s vozovým parkem?
Katastrofa. Průměrné stáří vozového parku u dopravců je 30 let! Nejmladší vozy mají většinou minimálně 10 let. Proto se investuje do oprav a na nic jiného nejsou peníze.

Naše autobusy pro vás musely být příjemnou změnou.
To se vůbec nedá srovnat. ICOM má mnohem modernější vozový park než dopravci na Ukrajině. Sednete do nového Mercedesu, stačí, když se chováte slušně, dodržujete stejnokroj, časy odjezdů a spotřebu – a jste v pohodě. Máte se dobře.

Taky nesmím opomenout luxusní servis. A na opravách je tady jenom finanční spoluúčast; to u nás na Ukrajině abyste pomalu prodal barák…
ICOM je navíc jedna z firem, která umožňuje řidičům bezplatné vyřizování víz do ČR, a pracovní podmínky jsou dle mého nejlepší v republice.

Zkrátka jsem šel za lepším.