Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Emisní norma EURO 7 a její dopady

17 Únor 2023 | Ze společnosti

Nově navrhovaná evropská norma EURO 7 na snížení zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší je letos jedním z návrhů k projednání pro Evropskou komisí. Nově by norma platila pro všechny motorová vozidla, a kromě výfukových zplodin by se vztahovala i na brzdy a pneumatiky.

Nová norma Euro 7 by zajišťovala méně znečištěné ovzduší při používání automobilů, dodávek, nákladních vozidel a automobilů. Návrh řeší nejen emise z výfuků, ale i z brzd a pneumatik. Zavazuje se rovněž k dosahování striktních standardů kvality ovzduší řešených Evropskou komisí. Pokud by byl návrh schválen, předpokládaná účinnost by měla vejít v platnost v roce 2025.

Návrh nahrazuje a zjednodušuje předchozí emisní požadavky pro auta a dodávky Euro 6 a pro nákladní vozidla a autobusy Euro VI. Nově by tedy emisní norma Euro 7 platila pro všechna motorová vozidla. Nová pravidla jsou neutrální, co se technologií a pohonných hmot týká, udává stejné podmínky ať už je vozidlo poháněno benzínem, dieselem, elektrickým pohonem nebo alternativními palivy.

Nově by byly upraveny limity pro zplodiny a pevné částice vypouštěné do ovzduší, které se nejvíce dotknou nákladních vozidel a autobusů. Regulovány by byly emise oxidu dusičitého i pevné částice produkované brzdami a mikroplasty z pneumatik.

V Česku by tato norma zasáhla do výroby vozidel, která by značně podražila, a tím by se snížila i dostupnost nových aut a zapříčinilo by to i jejich zdražení. V pátek byl náš ministr dopravy Martin Kupka v Bruselu vyjednávat s eurokomisařem Thierry Bretonem o námitkách ČR k zavádění nové normy.

„Komisaře Bretona jsem upozornil na možné závažné dopady přijetí emisní normy EURO 7 v navržené podobě a čase na její zavedení. Bereme ji jako riziko pro evropský automobilový průmysl i spotřebitele, kterým by norma zavedla výrazné zdražení aut a omezení dostupnosti malých vozů. Norma také může přinést přesně opačný efekt, než bylo zamýšleno: lidé nebudou mít dostatek peněz na nákup dražších ekologických aut, což také poznamená přirozený technologický vývoj autoprůmyslu, který jde směrem ke snižování emisí,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.