Uplynulo dvacet let od vstupu ICOM transport do ČSAD Slaný, která byla neperspektivní, ale v současné době je prosperující společností. Co vše přispělo k jejímu vzestupu?
V roce 2000 koupil ICOM transport majoritní podíly v ČSAD Slaný. Společnost byla ve ztrátě, budovy ve slánském areálu byly nefunkční a zchátralé. Oprava všech budov by byla neekonomická, a i nepotřebná pro provoz společnosti. A tak byla většina z nich odstraněna a na jejich místě vznikl nový prostor pro parkování vozidel. Pouze stávající budovy ředitelství ČSAD Slaný prošly rekonstrukcí, aby zaměstnanci měli pro svou práci kulturní prostředí.
Vozový park na tom nebyl o moc lépe. Prostředky na nákup nových kvalitních autobusů v té době ještě nebyly. „A tak jsme využili výhodných cen náhradních dílů a autobusy prošly v krátké době generální opravou. Docházelo k výměnám celých boků autobusů, mnohdy i šasi. Nově byly čalouněny sedačky. Generální opravou prošly i motory, převodovky a nápravy. Přestože byly autobusy starší, musely vypadat a sloužit jako nové,“ přiblížil začátky místopředseda představenstva koncernu ICOM transport Zdeněk Kratochvíl. Po Slánsku a jeho okolí jezdilo pětašedesát autobusů, to ještě měli řidiči k dispozici Karosy.
Od roku 2007 už řidiči postupně dostávali nové autobusy značky Mercedes Benz. „Nejprve jsem měl Conecto a teď jezdím s Intourem,“ potvrdil Libor Starý, který je u společnosti dlouhých devětadvacet let, takže už něco pamatuje. „Musím říct, že se mi teď jezdí dobře, s Intourem jsem spokojený. Kvalita vozů se zlepšila. Přeci jen Karosy více rezly,“ uznal slánský řidič.
ČSAD Slaný přešla na nová pravidla, organizační strukturu a také na nový software, které se ICOMu osvědčily. „Významným milníkem byla centralizace v rámci koncernu. Došlo k přesunu administrativy do Jihlavy, kde byly maximálně zapojeny počítačové systémy,“ prozradil Kratochvíl. Všechny tyto kroky pomohly zeštíhlit společnost a zvýšit tak výkon a efektivitu zaměstnanců. Ušetřené finanční prostředky se tak mohly investovat jinde – do vozového parku, nemovitostí a mezd. ČSAD Slaný má momentálně 128 zaměstnanců.
Vstupem do koncernu se zaměstnanci dočkali také růstu mezd během krátké doby oproti ostatním dopravním společnostem. Navíc v současné době koronavirové krize se nemusí bát o práci. ICOM transport se neuchýlil ani k propouštění, ani ke snižování platů. Průměrná mzda je stále na sedmatřiceti tisících.
Počáteční náklady do ČSAD vyšly na jedenáct milionů korun, což ale nebyla zdaleka konečná částka. Za dvacet let společné práce se obrázek ČSAD Slaný změnil, protože do dcery ICOM nasypal téměř půl miliardy korun. Samozřejmě že největší investicí byla obnova vozového parku. Co se týče dalších finančních prostředků vynaložených k úpravě a zlepšení zázemí autobusové dopravy ve Slaném, tak necelých 14 milionů korun spolkla mycí linka. Dva miliony padly na modernizaci čerpací stanice, vrátnice a administrativní budovy, kde je ředitelství společnosti.
Aktuálně se chystá rekonstrukce nevyužívané budovy v areálu ve Slaném, která by měla následně sloužit jako ubytovna pro zaměstnance. Na tuto akci je již vypracovaný projekt. Ještě letos by se mělo v rámci této akce zrekonstruovat zázemí pro řidiče a po změně územního plánu, která by měla proběhnout na začátku příštího roku, by budova měla sloužit právě jako ubytovna.
V letošním roce se očekává, že ČSAD Slaný bude mít hospodářský výsledek osm miliónů korun, což je téměř třikrát tolik než před dvaceti lety. Zisk mu tak dává možnost zpětné investice – opravy nemovitostí, nákup nových autobusů, vytvořit si rezervu na dobu, kdy přijde krize a také zajištění stability. To vše přináší jistotu pro zaměstnance, kteří se tak mohou na svého zaměstnavatele spolehnout.
ČSAD SLANÝ V ČÍSLECH
rok 2000 rok 2020
Průměrná mzda 13 606,- 37 044,-
Autobusy 65 90
Investice za období vstupu ICOM transport 500 milionů