Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Jak postupovat při natankování špatného paliva

12 Srpen 2020 | Pro zaměstnance

Natankovali jste do svého auta špatné palivo? Tak vězte, že nejste první ani poslední. Poradíme Vám, jak v takové situaci postupovat.

Natankování špatného paliva je poměrně běžnou záležitostí, ze které není třeba se ihned hroutit. Pokud tápete v tom, kdy je potřeba volat odtahovku a odvézt auto do servisu a kdy je možné situaci ještě zachránit, pomohou Vám následující rady.

Benzín do dieselu

Asi nejčastější situací je případ, kdy dojde k natankování benzínu do nádrže dieselového auta. V této situaci velmi záleží na tom, kolik benzínu jste do nádrže natankovali. Pokud jste do nádrže natankovali pouze jeden nebo dva litry benzínu, můžete z toho ještě takzvaně „vybruslit“. Když si svoji chybu uvědomíte včas, je hlavní nezačít startovat ani nezapínat zapalování, aby nedošlo ke spuštění palivového čerpadla. Zaplaťte za natankovaný benzín a dotankujte plnou nádrž kvalitní naftou. Pokud bude v nádrži poměr benzínu k naftě do 5 % objemu, nemělo by to nijak zásadně vadit. Počítejte však s tím, že při jízdě dojde ke zvýšení opotřebení vstřikovačů a palivového čerpadla. Při každé příležitosti pak dotankovávejte do nádrže naftu, aby došlo k postupnému zředění a snížení poměru benzínu k naftě v nádrži.

Jestliže je ale poměr benzínu k naftě vyšší, mohl by vzniknout problém a dojít například ke zničení čerpadla, vstřikovače nebo filtru pevných částic. Pokud jste natankovali plnou nádrž u dieselu benzínem, nezbyde Vám pak nic jiného, než si zavolat odtahovku.

Diesel do benzínu

Natankování nafty do nádrže benzínového auta je tou méně pravděpodobnou variantou zejména proto, že benzínová auta mají u nádrže užší tankovací hrdlo než tankovací pistole na naftu. I přesto však dochází i k těmto situacím, například v případě, že se nádrž doplňuje z kanystru.  

Jestliže jste natankovali do nádrže pouze pár litrů nafty v rozmezí 5 až 10 % objemu nádrže, tak následující postup se odvíjí od typu vašeho auta. V případě, že máte starší vůz s nepřímým vstřikováním a bez přeplňování, doplňte do nádrže kvalitní benzín s aditivem. Auto poté pojede hůř a pravděpodobně dojde také k mírnému zanesení svíček. Pokud budete při každé příležitosti doplňovat benzín, dojde k postupnému zředění a nemělo by se stát nic závažného. U moderních motorů s přímým vstřikováním a přeplňováním je však tento postup poněkud riskantnější. Mohlo by totiž dojít k ucpání vstřikovačů a palivového vedení, nebo dokonce k poškození katalyzátoru.

Pokud se vám však podařilo natankovat do benzínového auta větší objem nafty, například více než čtvrt nádrže, je to větší problém. V takovém případě nestartuje, ani nezapínejte zapalování a zavolejte si odtahovku do servisu, kde Vám palivovou nádrž odčerpají a vyčistí. Pokud byste auto nastartovali a odjeli s ním, můžete se připravit na servisní zásah, který ještě více provětrá Vaši peněženku. Nafta se totiž po nastartování dostane do celého palivového systému, a v servisu Vám tak budou muset vyčistit nejenom nádrž, ale celé ústrojí vozu. V případě, že motor určitou dobu pojede na naftu, navíc hrozí i zalepení svíček a zničení katalyzátoru.