Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Jak reagovat na smyk na vozovce?

30 Leden 2025 | Pro zaměstnance

Zimní podmínky na silnicích dávají zabrat řidičům začátečníkům ale i více zkušeným kolegům.

V tomto období hrozí velké riziku nebezpečí smyku anebo tzv. černý led, který za volantem pouhým pohledem není lehké rozeznat.  Od roku 2022 vzrostl počet nehod na namrzlých silnicích o 10 %. Vedení společnosti dlouhodobě nabádá své řidiče, že pokud je vozovka nesjízdná, aby nehazardovali s lidskými životy a raději zastavili, informovali o této skutečnosti dispečera a následně vyčkali na technické služby, které vozovku zprovozní. Lepší je dojet se zpožděním než způsobit nehodu.

Řidič by měl přizpůsobit rychlost a styl jízdy aktuálním podmínkám. Je důležité dodržovat dostatečnou vzdálenost mezi vozidly, brzdná dráha na sněhu a ledu se totiž prodlužuje. Při brždění je důležité plynulost, aby se vám při prudkém zašlápnutí brzdy nezablokovala kola. Proti zablokování kol funguje systém ABS ale i tak by měl být řidič při brždění opatrný.

V zimě se stávají velmi nebezpečné úseky se zatáčkami. Je vždy lepší zpomalit, aby se vozidlo nedostalo do smyku

„U automobilů s pohonem zadních kol a většiny čtyřkolek jde do smyku obvykle zadní část – zde je nutné točit volantem proti směru zatáčky. Nicméně, i u vozu s pohonem předních kol lze dostat přetáčivý smyk a naopak. Pokud tedy u vozidla s přední hnací nápravou ztratí zadní kola přilnavost s vozovkou (ale přední ji stále mají), získejte znovu rovnováhu mírným přidáním plynu. U vozidla se zadní hnací nápravou sundejte nohu z plynu, dokud kola opět nezískají svou přilnavost k vozovce. Poté jemně přidejte plyn, abyste udrželi konstantní rychlost. V žádném případě nebrzděte. Brzdění by ještě zintenzivnilo nestabilitu zadní nápravy,“ upozorňuje BESIP.