Řidiči osobních aut by si měli občas uvědomit, že kamióňáci to při své profesi nemají jednoduché. Naše redakce Vám přináší několik tipů, jak zvýšit toleranci v hustém provozu.
Nákladní doprava je páteřní službou pro všechny obyvatele. Bez řidičů nákladních aut bychom neměli co jíst, pít a supermarkety i jiné obchody by zely prázdnotou. Přesto se najde řada řidičů osobních aut, kteří na řidiče kamionů nadávají.
Nadjetí
Častá nedorozumění a emoce vyvolávají křižovatky, kruhové objezdy nebo ostřejší zatáčky. „Kam jede?“ děsí se řidiči „osobáků“. Mějte však na paměti, že kamiony mají délku zhruba 25 metrů a hmotnost i kolem 40 tun. Z toho vyplývá, že si řidič kamionu musí dostatečně nadjet a mít pro svůj manévr dostatek místa. Kamion, na křižovatce, který se chystá odbočit, potřebuje mnohem více místa, než se na první pohled zdá. A to platí jak pro situace, kdy chce kamion odbočovat vlevo, tak i tehdy, když odbočuje vpravo. To si zase musí najet do protisměru, aby se v malém oblouku vytočil. Pokud za vámi nestojí auta, couvněte prosím, ať má náklaďák dost místa. Pomůžete jemu, ostatním a také sobě.
Proč nejede rychleji?
Rychleji to zkrátka nejde. Každý kamion má určenou svoji maximální rychlost. V České republice je to pak nejčastěji 80 km/h. Ačkoliv by samotné vozidlo mohlo jet rychleji, dle platné legislativy zkrátka nemůže, jinak by porušovalo zákony. Také pro osobáky platí maximální povolená rychlost, nicméně řidiči jezdí mnohem rychleji. To u řidičů kamionů nejde, protože jejich jízdu zaznamenává tachograf. Proto mějte především na dálnicích trpělivost, i když by kamion chtěl jet rychleji, opravdu nemůže.
Předjíždění
Samotný kamion zabere hodně prostoru, a tak je velkou chybou jeho předjíždění v úsecích, kde před kamion řidiči nevidí. Často se může stát, že je před kamionem osobní auto, nebo jiný dopravní prostředek, který může následně také předjíždět. V nepřehledných úsecích navíc řidiči kamionů dávají vozům za sebou například blinkrem najevo, že je provoz v pořádku a můžete se do předjíždění pustit. Naše kamiony mají asistenty Active Sideguard Assist, které upozorní vizuální výstrahou řidiče na pohybující se objekt v pravé části, ať už jde o dítě, cyklistu či jiné vozidlo. Pokud by řidič kamionu spustil blinkr v momentě, kdy je po pravé straně zaznamenaný pohyb, ozve se i zvukový signál.
Výhled z kabiny
Ačkoliv mají kamiony velká zrcátka, nemohou vidět ze své kabiny vše. Především pokud se osobní auta pohybují v těsné blízkosti pod kabinou kamionu. Řidič v takové situaci vidí velmi špatně, nebo vůbec. Proto je pro provoz nebezpečné, pokud řidič osobáku zůstane dlouho v úhlu pod kabinou kamionu, například při předjíždění, protože není vidět. V našich kamionech už máme i asistenty pro mrtvý úhel, adaptivní tempomaty a další. Vlastníme i bezzrcátkové tahače, které disponují technologií MirrorCam, kde je místo obvyklého zrcátka nainstalována kamera, která ukazuje řidiči mnohem větší plochu, než kterou zabere klasické zrcátko. Díky umístění displejů uvnitř kabiny a zabudování kamer na rám střechy má řidič mnohem větší výhled bočními okny, což mu ulehčuje manévrování zejména na křižovatkách či při projíždění ostrých zatáček.
Přes veškeré vychytávky a jízdní asistenty je ale vždy dobré, být v silničním provozu obezřetný.