Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Jan Rohulán je dispečer autobusové dopravy v Ústí nad Orlicí

1 Duben 2016 | Ze společnosti

Jak jste se dostal k této profesi?

Pro mě je to vlastně již dávná historie. Začal jsem s dopravní problematikou již v roce 1999.  Ve firmě jsem docela krátkou dobu, ale díky praxi jsem se rychle zorientoval a myslím si, že moje výsledky jsou velice dobré. I když jsem u nás služebně nejmladší, v únoru jsem získal ocenění v soutěži dispečerů. A toho si velice vážím.

 

Co všechno obsahuje práce dispečera autobusové dopravy?

Práce dispečera je velice časově náročná a zodpovědná. Na nás leží plynulý chod dopravy a to je zavazující. K prvořadým úkolům patří organizace dopravy, plánování tras s ohledem na hospodárnost přeprav a to hlavní organizace a řízení práce řidičů.

To zní zajímavě.

Takto popsané to vypadá jednoduše, ale ve skutečnosti je to spousta malých a větších úkolů a to všechno musíte skloubit tak, aby náš zákazník, tedy cestující, vůbec nepoznal, že nějaké problémy řešíme. Nebo že vůbec jsou. A to je pro mě velká výzva, dokázat, že mohu být pro firmu platným kolečkem v soukolí profesí, které v naší firmě jsou.

A jak se na vaši náročnou práci dívá rodina? 

Pokud si plním úkoly v práci a stíhám, tak asi to bere s klidem, ale přesto i ona je na mé práci někdy zainteresovaná. Někdy si se mnou pěkně užije.

Jak to myslíte?

Jednou jsem  místo nakupování pracoval přímo v supermarketu a vůbec to nikoho z mých blízkých ani moc nepřekvapilo.

Byli jsme na nákupu v Hradci Králové a najednou telefon, samozřejmě rychle něco vyřešit. Tak jsem si rozložil „rozpisy“ na melounech v supermarketu a rodinu jsem poslal nakoupit. Bohužel měli nakoupeno dříve, než jsem vše vyřešil a museli u melounů čekat, až budu se svou prací na nezvyklém pracovišti hotov.  Rodinka stála okolo mě a jen se dívala, jak řeším -  až vyřeším.

Byl jste vyhodnocen v únoru jako nejlepší dispečer, tedy v řadě ostatních, jak lze dosáhnout úspory PHM, když vůbec nemůžete ovlivnit styl řízení atd.…

Hodně pomohli pohovory a zkušební jízdy s řidiči co nemají zrovna nejlepší výsledky ve spotřebě. Právě ty zkušební jízdy, které jsou součástí školení o ekonomice jízdy „Ecodriving, “ jsou velice účinné, pomáhají řidičům, dispečerům a hlavně firmě v úsporách PHM. Zanedbatelné není ani opotřebení motorů autobusů.

Myslíte si, že jste schopen ocenit spokojenost řidiče?

Pokud má řidič opravdu dobré výsledky, umím jej ocenit a motivovat k dalšímu zlepšování.

Co sám byste na své práci chtěl změnit, nebo co by se mělo změnit

 Všechno je v neustálém pohybu a naše autobusy také. Asi to nese naše zrychlená doba. Takže asi nebudu měnit nic, jen se budu snažit, abych všechno stíhal. Když budou autobusy jezdit včas a podle jízdních řádů, budou i cestující spokojeni a tím bude mít moje práce opravdu smysl.

Děkuji vám za rozhovor.

AV