Zpřísnění předpisů v kamionové dopravě platí od 1. října letošního roku. Novela zákona o silniční dopravě zahrnuje povinnost využívat tachografy, zlepšení podmínek pro jejich kontrolu a nově také při porušení pravidel zabránit řidiči v další jízdě. Dříve mohl po zaplacení pokuty pokračovat.
„Ke zpřísnění podmínek v rámci novely zákona o silniční dopravě nás vedly zkušenosti z naší kontrolní činnosti, které ukázaly, že je třeba v některých oblastech, jako je například dodržování přestávek a záznamů na tachografu, změnit stávající předpisy. Na boj proti podvodům v kamionové dopravě se více zaměřuje i Evropská unie, takže jsme k úpravám vedeni i touto iniciativou. Některé nástroje také již platí v některých okolních zemích, tak je v našem zájmu podmínky v rámci evropského prostoru, kde se kamiony volně pohybují, co nejvíce sjednotit,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.
Zákon také bude nově platit pro všechna motorová vozidla včetně takzvaných tatraktorů, kterými někteří dopravci obcházeli předpisy. Před 1. říjnem 2020 se přehled přestávek a odpočinku dokládal jen za poslední dva dny, nyní je to osm dní zpětně. Novinkou je i to, že je možné uložit pokutu až do 50 tisíc korun, pokud řidič podvádí s tachografem, použije cizí nebo padělanou kartu nebo kartu, kterou nahlásil jako ztracenou, nefunkční nebo odcizenou. Postih hrozí řidiči i v případě, že neumožnil přístup k tachografu nebo pokud neodjel ke kontrole tachografu do autorizovaného metrologického střediska. Nově při porušení pravidel může být řidiči uložen zákaz činnosti na tři až šest měsíců. Nepřichází o řidičské oprávnění, nadále může řídit vozidla do 3,5 tuny.
Od začátku října mají dopravní úřady rozšířené pravomoce při kontrolách - mohou vybírat kauce, zabránit v jízdě, nařídit jízdu do autorizovaného metrologického střediska kvůli kontrole tachografu, odebrat při kontrole použitou cizí, padělanou nebo nahlášenou kartu řidiče.