Ministerstvo dopravy by chtělo snížit procenta kamionové dopravy. Dle výsledků NKÚ ale není vhodná železnice ani lodě.
Stát investoval stovky milionů do lodní a železniční přepravy, aby se snížil počet kamionů. Ministerstvo dopravy chtělo v roce 2015 až 2023 podpořit ekologičtější systém přepravy. „Nakonec podpořilo jen 14 projektů a vydalo na ně 650 milionů korun. Nevyužilo tedy 86 procent vyčleněných peněžních prostředků,“ konstatoval NKÚ.
Cílem ministerstva je převést 30 % nákladní dopravy ve vzdálenosti delší než 300 km na železnici a lodě. Tento úkol ale nebude tak jednoduché splnit. Nákladní železniční dopravu omezuje nedostatek tratí, které jsou ve většině určené pro osobní vlaky a dostačující není ani železniční infrastruktura.
Nespolehlivost labské vodní cesty, zase omezuje lodní dopravu. Vlaky a lodě díky těmto vlivům ustupují kamionům. Od roku 2015 došlo k nárustu 30 % kilometrů, které ujela nákladní vozidla nad 12 tun.
Ze zmiňovaných 14 projektů bylo u 6 zjištěno riziko, že by nedosáhly předpokládaných výsledků. Na novém překladišti kombinované přepravy v Kolíně měl být přepravený objem zboží v rozsahu 272 a 301 tisíc tun. Kontroloři zjistily, že objem překládky byl v roce 2020 nulový, o rok později byl na 28 %. V roce 2022 dosáhl na 36 % plánovaného objemu.
A tak se jako nejspolehlivější ukazuje kamionová doprava.