Ani tento rok Vás nemůžeme ochudit o tradiční rozhovor s řidičem, který převáží živé ryby. Dopravu zajišťuje kamionová doprava v Humpolci. Václava Bílého, který ryby převáží už desátý rok, jsem zastihla při zavážce do Prahy.
Pane Bílý, kam teď jedete?
Teď jste mě zastihla na cestě do Prahy. Jedu menším autem než obvykle, mám na něm jen šest beden a za nimi je vlek s dalšími. Bedny jsou menší než obvykle. Normálně vezu dvanáct kádí na návěsu, z kterého je sundaná plachta. Na to jsou namontované kyslíkové bomby, které okysličují vodu pro ryby. Dnes převážím štiky, candáty a další druhy. Z menších beden se lépe vyndávají. Rybáři tomu říkají vedlejší ryba.
Kolikátého začíná rozvoz kaprů?
Letos jsme začali později. Minulý rok jsme fungovali od začátku listopadu, tento rok jsme začínali až na konci listopadu. Hlavní rozvoz začíná od druhé poloviny prosince. Ryby zavážíme všude možně. Těsně před Vánoci jezdíme do Lidlů v severních Čechách. Samozřejmě jezdíme i za hranice, například do Německa, Polska či na Slovensko do Tesca.
Jak vypadá Váš obvyklý pracovní den?
To, co daný den vezu, vím už před příjezdem na sádku. Po příjezdu naberu vodu do kádí. Po letech rozvozu ryb vím, kolik vody musím nabrat. Bedny nesmí být úplně plné, abych nebyl přetížený. Rychlost nakládky závisí na tom, zda se nakládá z tzv. stahovačky nebo ze sádky. Ze sádky se ryby musí ručně stáhnout sítí, poté se zváží a převezou vozíkem až k mému autu. U stahovačky se ryby přepravují speciálně upraveným potrubím pomocí proudu vody do centrální budovy. Tam ryby padají přímo do bedny na váhu a posléze mi je převezou do auta. Je to rychlejší způsob.
Jaké druhy ryb se převáží?
Tak klasicky se převáží kapři buď na trhy, nebo do zpracoven, kde se z nich dělají filety. Vozí se i ryby nižší kvality, které jsou menší a nejsou určené přímo k prodeji. Na trhy a do obchodů se vozí hezčí a větší. Taky převážíme štiky, candáty, sumce, amury a další druhy. Toto třídění probíhá už na sádkách.
Jak se staráte o ryby při převozu? Jak jsou zabezpečeny?
Před tím, než vyjede člověk úplně poprvé, tak musí absolvovat školení na převoz živé zvěře. Tyto zkoušky po dokončení platí i na další roky. Každoroční školení je jen ohledně kyslíku – jak se plní a kolik se ho pouští rybám.
Vy už jezdíte moderními bezzrcátkovými tahači značky Mercedes-Benz. Jaké to je?
Nevadí mi to. Ale jsem stará škola a jsem zvyklý, že když couvám, tak stáhnu okénko a kouknu se ven.
Kdy končí Vaše rozvážka ryb?
Když vše půjde dobře, tak budu končit 23. prosince. Loni jsem končil na Štědrý den v 11:30 a než jsem se dostal domů, tak to trvalo další hodinu. Letos to dopadne podle toho, co se pojede. Těsně před Vánoci se jezdí severní Čechy, kam se zaváží podle objednávky a jezdí se už ve dvou, aby se vše stihlo. V Třeboni naložíme ryby a poté objíždíme města v severních Čechách. Třeba Tesco na Slovensku je jednodušší. Přijedeme na dané místo a vyložíme vše najednou, v Čechách se rozváží na váhu.
Už druhý rok se potýkáme s Covid 19. Je to velký rozdíl oproti minulým letům?
Je méně zakázek a jsou menší objednávky. Před Covid 19 se jezdilo i Srbsko. Minulý rok jsme tam vůbec nejeli, letos jen pár zakázek. Navíc se začíná s rozvozem později jak minulé roky.
Potkaly Vás tento rok nějaké nepříjemnosti?
Naštěstí zatím jde vše jako po drátkách a jsem za to rád. Snad to teď nezakřiknu. (smích) Samozřejmě je nepříjemné, když například praskne hadička a ryby se udusí, avšak s tím nic nenadělám, i když je pravidelně hlídám.
Máte vůbec po těchto rozvozech při Štědrovečerní večeři chuť na kapra?
Na rybách si pochutnám jenom já. Rodina si na Štědrý den dá rybu, jen aby se neřeklo. Navíc si pro ni musím dojet sám a také si ji musím připravit. Žena mi ji potom upeče. Tímto posledním kaprem zakončuji svoji každoroční rozvážku ryb.
A rybaříte rád?
Ne. Znám lepší způsob trávení volného času. (smích) Mám rád ryby k jídlu, ale tím to končím. Chytám je maximálně v kádi.
Děkuji za rozhovor a přeji hezké svátky.