Další rozhovor poskytl Modré vlně řidič TKD, pan Pavel Kolda. V něm se například dozvíte, jak probíhá jeho pracovní týden, co radí začínajícím řidičům a včem je ICOM lepší než konkurence.
Jak dlouho jezdíte ve společnosti?
U ICOMu jezdím už desátým rokem. Zpočátku jsem vozil Matonku, Fonteu a tak dále. Asi po roce a půl jsem byl zařazen do kolony paní Šebestové. Tam byla trochu jiná práce, vozili jsme dřevo z Grešlového Mýta do Trnova, papír z Prowelu v Rokycanech, stavební materiál a díly pro automobilky. Posledních několik let jsem dostal stabilní linky pro PSA v Trnavě na Slovensku.
Co Vás na práci baví?
Když člověk dělá práci řidiče kamionu, má pocit relativní svobody. Samozřejmě, musí si splnit svoje povinnosti, ale není to jako práce někde v montovně „od do“. Naučí se řešit různé nepředvídatelné situace a pozná i jiné kraje a lidi. I když jsem zaměstnán na vnitrostátní dopravě, tak jsem se s kamionem podíval i do Německa, Francie, Anglie, Holandska, Rakouska, Maďarska, Polska, Litvy a Lotyšska.
Jaké jsou tu výhody oproti konkurenci?
ICOM jako jeden z největších dopravců nabízí stabilní zázemí, program různých benefitů, kvalitní servis vozidel ve vlastním servisu a jako jednu z hlavních výhod bych uvedl pravidelné vyplácení mzdy, jejíž všechny složky jsou uvedeny na pásce, takže v případě nějakých nemilých událostí, jako je například nemoc nebo odchod do důchodu, případně žádost o úvěr, zaměstnanci nezůstanou na životním minimu.
Můžete nám přiblížit Váš pracovní den na lince?
V současné době můj pracovní týden začíná v pondělí ve čtyři hodiny. Jedu do Trnavy vyložit materiál naložený od pátku. V Trnavě jsem v 7:30, nahlásím se v kanceláři příjmu a v 8:00 skládám v areálu PSA. Po vyložení materiálu naložím prázdné obaly a cca v 10 hodin odjíždím směrem na Žďár nad Sázavou. Zde vyložím prázdné obaly, naložím materiál a cca v 16:45 odjíždím do Trnavy. Protože je pondělí a musím začínat brzy, většinou zaparkuji někde po cestě a v Trnavě nocuji až v úterý. Takto se to opakuje až do pátku, kdy nastává změna a ze Žďáru jedu zaparkovat do Jihlavy.
Má Váš kamion něco, co nepatří ke standardní výbavě?
Všechny nově koupené vozy jsou vybaveny nezávislou klimatizací a ledničkou.
Jste s ním tedy spokojen?
Ano, jsem s ním spokojen. Určitě by se našlo pár vylepšení, jako například větší úložný prostor, na kterých by mohl výrobce zapracovat, ale jako pracovní nástroj zcela vyhovuje.
Máte nějaké rady pro začínající kamioňáky?
Práce řidiče určitě není jednoduchá. Člověk musí zvládnout spoustu různých předpisů a nařízení, papírování, naučit se orientovat na mapě v terénu i v čase, ale vyplatí se to zvládnout a vyzkoušet. V neposlední řadě je určitě důležitá velká tolerantnost životního partnera.