Když s cestujícími zacházíte slušně, jednají slušně s vámi, říká řidič Václav Hůlka
10 Listopad 2015 | Ze společnosti
Pětasedmdesátiletý Václav Hůlka z Černovic drží rekord. Je služebně nejstarším zaměstnancem firmy, za volantem sedí již 52 let. Za život spjatý s ICOMem převzal v sobotu pelhřimovském divadle stříbrnou pamětní medaili.
„Víte, já jsem z těch řidičů, kteří se řidičem naučili být na vojně,“ začíná náš rozhovor Václav Hůlka. A právě vojna ho naučila. Jak říká, postupně tam řídil všechno. „Vozil jsem také velitele roty s V3S a dva roky jsem dělal řidiče sanitky,“ dodává Václav Hůlka.
To musela být velká zkušenost.
Taky že byla. Na vojně jsem byl 27 měsíců. Po vojně jsem v roce 1962 přišel do ČSAD Poděbrady, pak jsem přišel do Pelhřimova a od té doby jsem jezdil v ČSAD 25 let na náklaďáku. Jezdili jsme pro cukrovary, vozili jsme uhlí. Najel jsem skoro 2 miliony kilometrů. Bylo to dobrý, ale hodně těžká práce. A v zahraničí, to nebylo jako dnes, kdy jsou auta plně vytížená, jedou s nákladem do Německa a hned odtud vezou další náklad. Člověk byl týden na cestách a pak týden spravoval.
Věřím, že se to nedá porovnávat. Jak to ale bylo s platem?
Jezdil jsem po celé republice a plat jsem měl 1800 -2000 Kč, což bylo na tu dobu moc pěkné. Ale je pravda, že to taky bylo to od nevidím do nevidím. Třeba když jsme jezdili do lomu v Horní Cerekvi, tak jsme jezdili od 6 do 22 hodin.
To si vás tedy doma moc neužili.
Za tmy jsem odjížděl, za tmy jsem přijížděl. Manželka byla trpělivá. Však mi taky říkala, že kdyby byla jiná, byl bych už třikrát rozvedený. (smích)
A kdy jste se vlastně dostal k autobusu?
Autobusem jsem začal jezdit v roce 1987. Nejdříve jsem jezdil všechno, ale pak jsem dostal stálou linku. To bylo výborný. No a teď už zase jezdím všechno. (smích)
A jaké to vlastně je? Strávit celý život za volantem?
Řídím rád. Řízení mi nedělá potíže, ale radost. A když je nějaký problém na silnici? Důležité je zachovat klid, vždyť o nic nejde. Žena mi říká, do konce roku a dost. Ale ví, že to stejně nevydržím, a když zavolají, tak jedu. To víte, já to teď zachraňuju tam, kde hoří.
A co vy, ostřílený šofér, říkáte na ženy za volantem?
Kam se na ně hrabeme! Ženský řídí dobře. Musí se to naučit, to je jasné, ale řídit autobus není nic těžkého. A dneska už i ty kamiony. Dřív jsme se opravdu nadřeli, ale teď se i plachta roluje sama. Technika je hodně vepředu, takže dneska můžou ženy řídit i kamion. Řidičů je málo, takže já jsem pro, ať ženy klidně řídí. Holt je jiná doba.
Jak to myslíte?
Podívejte, dřív chlap skončil vojnu a byl hotový řidič. Dneska? Vojenská služba chybí, tudíž chybí i řidiči. A celkově se změnil i přístup k řízení. My měli autobus za odměnu. To bylo něco řídit autobus! Dneska ho dostane mladý kluk a ještě se mu vymýšlí trasa, aby jezdil v blízkosti bydliště. Ale co, když je šikovný, proč ne.
A co je podle vás na práci řidiče nejtěžší? Vyjít s cestujícími?
Vůbec ne. Když vycházíte s lidmi slušně, tak jednají slušně s vámi. No a když dáte najevo, že jste blbec, tak to schytáte. (úsměv)