Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Končí platnost vašeho řidičáku? Podívejte se, jak postupovat

10 Únor 2020 | Pro zaměstnance

V České republice jenom v letošním roce končí platnost 850 tisíc řidičských průkazů. Pokud se blížící konec platnosti řidičáku týká zrovna vás, přečtěte si, jak postupovat při jeho výměně.  

V případě, že usednete za volant svého vozu s propadlým řidičským průkazem, hrozí vám pokuta do 2 000 Kč, která se ve správním řízení může vyšplhat až do výše 2 500 Kč. Pohlídat si blížící se konec platnosti řidičského průkazu se tedy rozhodně vyplatí. Jestliže vám dělá problém vyznat se v nepřehledném moři termínů, máme pro vás šikovný tip. Na tzv. Portálu občana si můžete nastavit, aby vám před koncem platnosti dokladu s předstihem přišlo upozornění e-mailem nebo SMS zprávou.

Výměnu řidičského průkazu poté můžete provést na jakémkoliv úřadě s rozšířenou působností. Odpadá tedy dřívější nutnost návštěvy úřadu v místě trvalého bydliště. O výměnu lze požádat již tři měsíce před skončením platnosti, přičemž je třeba počítat s tím, že úřad má na vydání nového dokladu lhůtu 20 dní. V rámci této lhůty je vyřízení nového řidičského průkazu zdarma. Pokud byste však chtěli získat nový doklad v kratší lhůtě 5 pracovních dnů od podání žádosti, počítejte s tím, že budete muset zaplatit správní poplatek ve výši 700 Kč. V případě, že byste chtěli provést preventivní výměnu před tříměsíčním obdobím končící platnosti nebo potřebujete do dokladu zanést nové skutečnosti (například při změně jména po svatbě), připravte se na zaplacení správního poplatku 200 Kč. Poplatek ve stejné výši je nutné zaplatit i v případě, že řidičský průkaz ztratíte, poškodíte nebo vám jej ukradnou.

O výměnu řidičského průkazu je nutné požádat osobně, zastoupení tedy není možné. S sebou si nezapomeňte donést žádost o vydání řidičského průkazu, kterou obdržíte na pracovišti obecního úřadu obce s rozšířenou působností, a také stávající řidičský průkaz a doklad totožnosti. Papírovou fotografii naopak předkládat nemusíte, úředníci pořizují digitální fotografii na místě, nebo mohou stáhnout aktuální fotografii z registru obyvatel. Po vyhotovení, si můžete nová doklad vyzvednout osobně, nebo vás může zastoupit osoba zmocněná plnou mocí.