Linkoví autobusoví dopravci dostali od státu kompenzace za 26,1 milionu Kč, velká část dopravců na podporu nedosáhla
6 Srpen 2021 | Ze společnosti
Jak uvedl server čtk, komerční dopravci, kteří provozují linkovou autobusovou dopravu, dostali od státu na koronavirovou kompenzací podle červencových dat celkem 26,1 milionu korun. Zájem o kompenzace tak byl nakonec nižší, než úřad původně předpokládal. Pro linkové dopravce dříve vyčlenil až 100 milionů korun.
Dopravci podali celkem 38 žádostí, 34 z nich bylo úspěšných. Řekl to mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Ministerstvo spustilo program COVID Bus Linka letos v květnu. O kompenzace mohli zažádat podnikatelé ze silniční veřejné linkové osobní dopravy, kteří provozují autobusovou dopravu na českém území.
Ministerstvo při spuštění programu odhadovalo, že může obdržet až 120 žádostí, limit dotací stanovilo na 100 milionů Kč. "Zájem byl nakonec menší, než jsme očekávali. Myslíme si, že to bylo způsobeno ale i tím, že linky bývají nejčastěji alespoň z části provozovány v závazku (na základě objednávky a platby státu, kraje či obcí). Podpora se ale týkala pouze čistě komerčních linek," uvedl Jemelka.
Kompenzace podle ministerstva měly primárně pokrýt ztráty hlavně z kritického období od 12. března do 30. června loňského roku. Podpora však podle úřadu byla zároveň kalkulovaná tak, aby podpořila schopnost dopravců splácet závazky i z druhé poloviny roku 2020, kdy nenastalo původně předpokládané oživení trhu. Kompenzace byly vyčísleny od emisní třídy autobusu, přičemž musí jít o autobus v emisní třídě Euro2 a vyšší. Zohledněna byla také samotná kapacita autobusu.
„Nastavení státních kompenzací za období prvního lockdownu mělo pro většinu dopravců příliš mnoho limitů, proto bylo neefektivní. Byl stanoven určitý finanční strop na každou společnost a podpora se nevyplácela při kombinaci s jinými předešlými podporami. Jak je již uvedeno ve článku výše, ze systému kompenzací byly vyloučeny komerční linky, které jsou v určité části dotovány obcí nebo krajem.
Linky společnosti ICOM transport jsou nejčastěji provozovány na základě smluvního závazku s kraji či obcemi, tudíž jsme v takto limitujících podmínkách na podporu neměli nárok. Uvítali bychom lepší zacílení kompenzací. Ve výsledku vidíme, že objem vyčleněných prostředků byl vyčerpán jen ze čtvrtiny," uvedla k tématu předsedkyně představenstva Kateřina Kratochvílová.