Emisní norma EURO 7 bude konečným kompromisem, který bude výrazně mírnější, než původně navrhovala Evropská komise. Toto rozhodnutí bylo dosaženo na zasedání Rady pro konkurenceschopnost členských států v Bruselu.
V novém kompromisním návrhu byly zohledněny klíčové požadavky České republiky a koalice států, které usilovaly o zmírnění původního návrhu Evropské komise. Emisní limity pro výfukové plyny zůstanou na úrovni současné normy EURO 6, včetně podmínek testování. Navíc byla prodloužena doba, než norma vstoupí v platnost, a došlo k úpravám systému monitorování emisí vozidel.
Ministr dopravy Martin Kupka, který vedl české vyjednávání o změně normy, komentoval tuto dohodu jako úspěch českého vyjednávání v Evropské unii. Společně s dalšími státy, zástupci evropského průmyslu a spotřebiteli se podařilo dosáhnout kompromisního znění normy, které nebude ohrožovat konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu ani přístup občanů k osobním automobilům.
Klíčové změny v návrhu oproti původnímu návrhu Evropské komise zahrnují:
- Emisní limity zůstávají na úrovni EURO 6.
- Prodloužení lhůt pro účinnost normy pro nové typy vozidel.
- Úprava požadavků na palubní systém měření emisí OBM (On-Board Monitoring), aby neohrozil bezpečnost provozu.
- Zahrnutí měření emisí z brzd a pneumatik, které mají vliv na lidské zdraví.
Toto rozhodnutí ukazuje na úspěšné úsilí České republiky a jejích spojenců v obhajobě svých zájmů v rámci Evropské unie. Česká vláda spolupracovala s dalšími státy, aby zajistila, že nová emisní norma neohrozí automobilový průmysl a bude šetrná k životnímu prostředí. Legislativní proces nyní pokračuje s cílem dosáhnout konečné dohody v roce 2024.