Evropská komise vytvořila nové emisní normy Euro 7, které by měly platit od roku 2025. Ty vyděsily celý automobilový průmysl. Jejich podmínky jsou totiž natolik přísné, že by mohly „vyhlásit válku dieselovým a benzinovým vozům“.
Aktuálně musí automobily splňovat emisní normu E6. Od roku 2025 by to ale měla být norma přísnější. Proč? Chtějí snížit emise oxidu dusíku ze současných 80 miligramů na kilometr na 30 miligramů na kilometr. Což bude v pouhých čtyřech letech pořádným oříškem, natož ještě v době pandemie.
„Automobilový průmysl je pod obrovským tlakem regulací a technologického vývoje, zároveň jsou firmy vlivem pandemie koronaviru výrazně oslabené, ať již propadem poptávky či výpadky v dodavatelském řetězci. Jakkoliv autoprůmysl bere svou zodpovědnost vůči životnímu prostředí vážně, případné drastické zpřísňování podmínek v tak krátké době je pro evropské páteřní průmyslové odvětví nerealistické,“ řekl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Schválení takových podmínek by podle expertů znamenal konec dieselových a benzinových motorů.
Evropské emisní normy se zavedly v roce 1971 z důvodu snižování zátěže životního prostředí, jeho otázku ICOM transport bere vážně. Jeho vozy proto splňují ty nejpřísnější kritéria. Nákladní vozy splňují ze 100 procent normu EURO 6, autobusy do ní spadají ze 74 procent. Pravidelná obnova vozového parku vyšla koncern za posledních pět let na dvě a půl miliardy korun.
Průměrné stáří osobních vozidel v EU se pohybuje okolo 11 let, v ČR to je ještě o čtyři roky více. Co se týče autobusů v České republice, tak tam je stejné stáří jako u „osobáků“. Nákladní auta mají průměrný věk ještě o něco vyšší, více než 17 let.
Problematice Euro 7 se podrobněji věnoval i portál iDNES.cz.