„O řidiče je u nás dobře postaráno,“ říká dispečer autobusové dopravy Zbyněk Novák
21 Červenec 2023 | Ze společnosti Pro zaměstnance
Zbyněk Novák, náš slavkovský dispečer v autobusové dopravě k nám přišel se zkušenostmi, které získal při provozování vlastní autodopravy. Jaké úkoly přes den zvládá a jaké cyklovýlety by doporučil? Vše se dozvíte v našem rozhovoru.
Jak jste se k nám dostal?
Dozvěděl jsem se z inzerátu, že do ICOMu hledají dispečera do Slavkova. Vzhledem k tomu, že jsem měl zkušenosti v autodopravě kolem 20 let, tak jsem to šel zkusit a vyšlo to. 😊
A kde se vzalo to nadšení pro dopravu?
Prvotním impulsem asi bylo to, že otec dělal dispečera dopravy a mechanizace cca 40 let, to byl můj velký vzor. Tchán se zase pohybuje na oboru dopravy. Máme prostě dopravu v rodině. (smích)
Měl jsem vlastní menší nákladní dopravu do 3,5 tuny a zajišťoval jsem i přepravu do 9 osob na bázi nepravidelné dopravy. Byl to menší podnik, ale člověk se podíval na spoustu zajímavých míst, kde předtím nebyl. Jednou jsem se dostal třeba na výpravu do Albánie, kterou jsem zajišťoval pro 8 cyklistů. Po Evropě jsem s autodopravou navštívil kolem 20 států. Později toho začínalo být moc, bylo čím dál těžší sehnat schopné řidiče a často jsem musel zaskakovat, jenomže jsem měl malé děti, a tak jsem se rozhodl najít si něco, kde bych byl každý den doma. 😊
Nelákalo by Vás to zpátky za volant?
Jsem zvyklý na menší vozidla, na autobus by se mi asi hůř zvykalo, mám pouze řidičák sk. C. Jsem rád, že jsem si zajezdil, ale momentálně mi to vyhovuje, tak jak to je.
Vnímáte své předchozí zkušenosti z dopravy, které nyní můžete využít na své pozici dispečera?
Ano, hlavně mi pomáhá znalost aut všeobecně při řešení problémů. Pokud řidič není dokonale seznámen s ovládáním autobusu, rád mu poradím a často mám větší povědomí než samotný řidič.
Jak vypadá Váš běžný pracovní den?
Tady ve Slavkově je centrála pro 3 oblasti: Kyjovsko, Slavkovsko, Sokolnice-Dambořice. Dost času trávím v autě svážením peněz a tržeb, rozvážením stazek (pozn. redakce: denní záznam výkonu autobusu, DZVA) a vzhledem k tomu, že je svážím ze všech autobusů, opravdu se tu po naší oblasti najezdím. (smích)
Každý týden taky dělám pohovor s novými řidiči, kteří se k nám hlásí. O řidiče je tu dobře postaráno a s klidným svědomím tyto pozice můžu doporučit. Řidiči jsou každý den doma a dobře odměňování.
Jaké úkoly s řidiči nejvíce řešíte?
Dříve to byly zpravidla poruchy autobusů způsobené opotřebením, nyní proběhla obnova vozového parku a hodně to odpadlo, řeší se jenom drobnosti, které se týkají vychytávek v nových vozech a daných prvků. Autobusy jsou téměř totožné, ale samozřejmě všichni s nadšením vnímáme novinky v tachografu, couvací kameru s displejem uvnitř nebo novou kabinu řidiče.
Rozhodně je zapotřebí myslet pozitivně. V momentě, kdy si člověk pomyslí, že se něco třeba už dlouho nestalo např. píchlé kolo, tak většinou do hodiny někdo volá, že má defekt. Důležité je na takové věci nemyslet a negativní myšlenky včas zapudit.
Co děláte ve svém volné čase?
Spoustu volného času trávím s rodinou, taky mám rád od dětství kolo, tak každý den vyrážím po práci někam na kole – někdy s dětmi, někdy sám. Zajímá mě i téma dopravy, sleduji trendy a novinky v oboru. Rád si ve svém volném čase pročítám různé weby a magazíny – nejčastěji auto.cz, truck-forum.cz, truckmagazin.cz a samozřejmě i tištěné časopisy.
Měl byste nějaké tipy na cyklovýlety po okolí?
Určitě. Kolem Slavkova je to horší, rád jezdím do lesů a u Slavkova jsou to spíše pole, a to není žádná hitparáda. Z Vyškova ale často vyrážím směr Drnovice-Bukovina-Křtiny nebo na Opatovickou přehradu, kde jsou lesy. Tady jsou krásné stezky pro horská kola.
Párkrát jsem jel i naším cyklobusem. Nastupování je lehké, kolo se na vleku vloží do kolejniček, zapnou se 2 stahovací pásky a jede se. Naše pětičlenná rodina měla naloženo za 2 minuty, takže je to opravdu rychlé. Měl jsem nové kolo, tak jsem se trošku obával, aby se mu něco nestalo, ale bylo to zcela zbytečné. 😊