Dalším, koho budu trochu zpovídat je pan Bohumír Panáček, který je nejen mechanik, ale také zajišťuje odtah porouchaných vozidel. Takže jeho pracovní doba je nevyzpytatelná a dalo mi to trochu práce ho vůbec zastihnout. Usměvavý, napohled pohodový pán, který mi byl představen, byl pro mě překvapením, protože tak jak vypadal, tak i se mnou bez zábran hovořil.
Takže mi nezbývá, než se zeptat, čím jste vyučen a proč právě odtahová služba?
Tak jako skoro všichni na dílně jsem i já vyučený automechanik a svoji profesi dělám vlastně již od 70. let minulého století. Zní to sice podivně, když se zde bavíme o stoletích, ale letopočtem je to přesně tak. Prošel jsem si tuto profesi, jak se říká od píky až k dnešku. A to, že ještě k tomu dělám odtahovou službu, je takový pracovní bonus. I když je tato služba docela obtížná a velice náročná.
Jak vlastně takový odtah ve skutečnosti probíhá?
To je docela jednoduché, tedy když se to řekne, nebo napíše. Prostě dostanete oznámení, že někde v terénu stojí porouchaný tahač nebo autobus a vyrazíte pro něj, aby se dostal do servisu. Jezdím sám a je to docela náročné. Auto najdu, zapřáhnu, naložím co je potřeba a jedu. Musím při své práci dodržovat dobu jízdy. Výhodou pro mě je to, že jsem pořád někde jinde. A když náhodou nejsem na odtahu tak pracuji jako každý mechanik na dílně a dělám to, co je právě potřeba, tak jako třeba dnes.
Právě u toho dneška se zastavíme. Nové století, nové technologie? Vždyť tady vlastně píšeme historii nového oboru.
I tak se to dá říci, protože nové technologie donutily i nás starší, tedy dříve narozené se učit a seznamovat se s novou technikou. To, že jsou dnešní motory více méně počítače, to asi už každý ví, ale jak se dostat k závadám to je potřeba se pořád učit. Na zvyšování naší kvalifikace dbá firma především. Všichni jsme prošli školeními a kurzy, abychom se podrobně seznámili s novými motory a záludnostmi nových vozů. Když by je neznal mechanik na dílně, to by bylo špatné. Proto se myslím, že právě v této firmě se dovídáme o novinkách v automobilovém průmyslu jako první a to je k nezaplacení, to vám žádná škola ani malá firma, nemůže zajistit.
Chcete mi říci, že ve firmě je to nej, nej ? Není zde něco, co by se dalo zlepšit?
No jedna taková maličkost by asi ke zvážení byla. Vidíte, že máme služební oblečení, o které se musíme starat. Dokonce dostáváme i nějaký ten příplatek na praní. A třeba já s tím nemám problém, já mám doma hodnou ženu a ta se o mě postará, abych jí ani firmě nedělal ostudu. Ale co ti chlapi, co jsou sami, ti to mají horší. Ono je to potřeba nejen dobře vyprat, ale i vyžehlit a podobně, a to umí jen ženská nebo nějaká čistírna a ty jsou fakt dneska dost drahé. A mimo to i ten odnos a donáška zaberte nějaký ten čas a ne každý je z Jihlavy a na vesnicích nic takového ani neexistuje. Možná, že to by byl krok ke zlepšení a asi by si toho všichni opravdu považovali.
Víte, že jste první, kdo mi sám od sebe navrhl nějaké zlepšení? Já se pokusím to dat dál, třeba to někoho zaujme a pokusí se to nějak i řešit. Ale, předem říkám, nic vám neslibuji.
Já ani nečekám, že bych to s vámi vyřešil. Ale jako připomínka by to fakt bylo ke zvážení. Protože to ostatní, to nám firma ICOM transport zaručuje - pravidelně a přesně. Tedy stálou práci a výplatu včas na účtu. A to je naše jistota, které si cením a jsem rád, že nemám existenční problémy.
Takže vám popřeji hodně zdraví a síly k tomu, aby se vám v práci dařilo.
Alena Veliká