Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Po stopách historie: AVIA A 15/A 20/A 30

29 Leden 2020 | Pro zaměstnance

V dalším díle oblíbené rubriky se podíváme na řadu nákladních automobilů, které vyráběl národní podnik AVIA v letech 1968 až 1983 v pražských Letňanech.

Vozy Avia A 15, A 20 a A 30 byly lehké nákladní automobily československé výroby určené k provozu na silnicích a zpevněných komunikacích. Základem pro výrobu celé typové řady vozidel byla licence zakoupená od francouzského výrobce Renault-Saviem. Zatímco předlohou pro licenční výrobu vozu AVIA A 15 byl automobil Super-Goelette SG2, vůz AVIA A 30 byl vyráběn podle předlohy automobilu Super-Galion SG4. Jako první se začaly vyrábět vozy Avia A 15 o užitečné hmotnosti 1810 kg a Avia A 30 o užitečné hmotnosti 3120 kg.  U vozu Avia A 15 byly v roce 1979 provedeny úpravy na podvozku a brzdovém systému, které umožnily zvýšit užitečnou hmotnost o 250 kg, a vůz dostal nové označení Avia A 20.

Pro všechny uvedené vozy byly použity motory shodné koncepce – čtyřdobé, řadové vznětové čtyřválce chlazené kapalinou. Převodovka byla čtyřstupňová s řadicí pákou umístěnou pod volantem. Pohon byl vyveden pouze na zadní kola, z převodovky bylo možné vyvézt i pomocný pohon pro některé speciální nástavby. Kabina byla u všech popisovaných vozidel jednotná, bezkapotová a dvoudveřová.

Vozy AVIA A 15, A 20 a A 30 se vyráběly v mnoha modifikacích, nejčastěji jako valníky s plachtou i bez plachty nebo jako jednostranné i třístranné sklápěče. Vznikly také skříňové vozy s různým určením jako například pojízdné dílny, izometrické skříně, pojízdné prodejny či skříň pro přepravu osob slangově nazývaná „bednobus“. Dalšími variantami byly například vysokozdvižné plošiny, cisterny na přepravu paliva či zásahové požární automobily. Výroba vozů AVIA A 15, A 20 a A 30 byla ukončena v roce 1983, v témže roce na ni však navázala výroba novějších typů Avia A 21 a Avia A 31. Ty se oproti původním typům vyznačovaly zvýšeným výkonem motorů a pětistupňovou převodovkou. Vyráběly se ve stejných verzích jako dřívější vozy.