V následující rubrice si představíme nejznámější typy a značky vozidel, která byla využívána ve vozovém parku ČSAD. Tím prvním byl válečný Büssing – NAG 4500 A-1.
První poválečné výrobky vozového parku ČSAD pocházely z produkce našich domácích automobilek a vozidla z USA, Kanady a Velké Británie. Vše dohromady tvořilo rozsáhlé bohatství s nepřeberným množstvím typů, různých přepravních kapacit i užitečných hmotností přepravovaného materiálu. Mnohdy byla do provozu uvedena také upravená předválečná vozidla. Už ale při prvním pohledu na použitý materiál, rozměry a zpracování bylo jasné, že se nebudou vyznačovat vysokou spolehlivostí. To se nedalo říci o modelu Büssing NAG 4500 A-1.
Toto 8 metrů dlouhé vozidlo vážilo 5,5 tuny, mělo podvozek 4x4, dieselový motor a výkon 105 koní. Maximální rychlost, které NAG 4500 A-1 dosahoval, byla 65 km/h. Spotřeba činila 28 l/100 km na silnici a 42 l/100 km v terénu. Dojezd se tedy pohyboval okolo 390 km na silnici a 260 km na nezpevněných cestách.
Model NAG 4500 A-1 vyráběla firma Büssing. Tu založil její majitel, Heinrich Büssing až ve svých 60 letech. Později se společnost se lvem na svém logu stala součástí skupiny MAN. Pan Büssing hrál také velkou roli v autobusové dopravě. V roce 1904 postavil čtyřválec, který zabudoval do autobusu a založil první německou autobusovou dopravu.
NAG 4500 A-1 se vyráběl Německu mezi lety 1942 -1945. Pro své služby jej využíval také německý Wehrmacht. Existovala verze s jeřábem a s nákladním prostorem. Tento vůz byl nástupcem staršího typu Büssing NAG 500 A. Vypadal sice jinak, ale technologicky na tom byl víceméně stejně. Oproti svému předchůdci měl lehce zkosenou přední kapotu. Büssing NAG 4500 A-1 si také prošel několika obměnami. Postupem času došlo v rámci úspor k zjednodušení mřížky radiátoru, odebrání zadních blatníků a snížení počtu průduchů ze 7 na 4 a později na 2. Jeden model měl dřevěnou kabinu pro řidiče.
K nám se dostal díky Fondu národní obnovy v Plzni v roce 1945. O měsíc později jej odkoupil nový majitel, držitel koncese. Vůz na sobě měl plechovou tabulku, která oznamovala, že se jedná o „Koncesovanou nepravidelnou dopravu nákladů nosnost 5000 kg.“