V dalším díle naší oblíbené rubriky se podíváme na autobus, který v letech 1964 až 1981 vyráběl národní podnik Karosa Vysoké Mýto v několika modifikacích, jež nalezly uplatnění jak v městské hromadné dopravě, tak i na dálkových linkách.
Autobusy Karosa Š 11 byly vyvinuty jako nástupce modelu Škoda 706 RTO, kterému jsme se věnovali v jednom z předchozích dílů naší rubriky. Přestože původní záměr byl pouze modernizovat stávající model autobusu, vládní usnesení z konce 50. let 20. století zadalo Karose požadavek na vývoj zcela nového velkokapacitního autobusu. Podnik proto musel vyvinout nové řešení, jímž se stala koncepce samonosné karoserie, která byla nadále používána i po skončení výroby autobusů řady Š.
Zatímco písmeno Š v označení odkazuje na výrobce motorů Škoda, číslo 11 vyjadřuje délku vozidla 11 m. První dveře byly umístěny do převisu před přední nápravu, případné další dveře musely být dostatečně široké pro dva proudy cestujících. Motor a ostatní agregáty byly umístěny pod podlahou vozidla. Aby byl autobus dobře manévrovatelný, byl zvolen krátký rozvor mezi oběma nápravami a dělenou přední nápravou.
V průběhu výroby autobusů Karosa Š 11 vzniklo hned několik modifikací. V roce 1964 začala sériová výroba standardního třídveřového autobusu Karosa ŠM 11 (označení M znamená městský), který byl díky monopolu národního podniku Karosa využíván ve všech československých městech. Dvoudveřový meziměstský autobus Karosa ŠL 11 (označení L znamená linkový), jehož sériová výroba začala v roce 1970, byl oproti tomu určený především pro meziměstské a regionální linky podniku ČSAD v celém bývalém Československu, i když některé vozy jezdily i na linkách MHD například v Praze, Brně, Děčíně, Olomouci nebo Mariánských Lázních. Vzniknul také dálkový meziměstský autobus Karosa ŠD 11 (označení L znamená dálkový) pro dlouhé linky nebo pro zájezdy. Přestože již v letech 1968 a 1969 bylo vyrobeno sto jednodveřových autobusů ŠD 11 zvaných „Evropabus“, sériová výroba autobusu Karosa ŠD 11 ve dvoudveřové variantě byla zahájena až v roce 1974. Kromě toho bylo vyrobeno i několik tzv. rotelů typu LP 30, jakýchsi „hotelů“ na kolech, ve kterých se nacházelo 30 lůžek, umývárna, šatna a WC či 16 kloubových čtyřdveřových městských autobusů Karosa ŠM 16,5 (číslo 16,5 označovalo délku vozidla). Zajímavostí je, že městský autobus Karosa ŠM 11 se stal také základem pro vznik unifikovaného trolejbusu Škoda T 11.