V dalším pokračování oblíbené rubriky si představíme tzv. horský autobus, který se u nás vyráběl v 50. letech.
Karosa T 500 HB nebo-li horský bus byl třínápravový autobus vyráběný v 50. letech 20. století. Ten byl určený především pro provoz v náročných podmínkách horských silnic. Konstrukčně navržen byl již v roce 1948, ale na silnice vyjel až počátkem roku 1950.
Samonosná karoserie byla na tehdejší dobu přelomová, neboť se do té doby u nás karoserie podobné konstrukce nevyráběly. K roštu karoserie byly přichyceny výkyvné polonápravy, pera, řízení vozu a vidlicový, vzduchem chlazený osmiválcový vznětový motor, který byl umístěn progresivně vzadu. Převodovka byla buď mechanická nebo poloautomatická.
Autobus dokázal převézt až 60 cestujících a mohl se pochlubit velmi dobrými jízdními vlastnostmi v obtížném terénu. K nastupování do vozu sloužily jediné dveře, které byly umístěné na pravém boku.
Provozně se však tyto autobusy příliš neosvědčily, neboť byly velmi poruchové. Většina vozů tak byla vyřazena již v první polovině 60. let.
Zajímavost: Celkem bylo vyrobeno 500 autobusů. Do dnešního dne se dochovaly pouze čtyři autobusy tohoto typu. Jeden lze najít v Technickém muzeu Brno, druhý v Technickém muzeu Tatra Kopřivnice, třetí v Nitře jako vrak ve Slovenském zemědělském muzeu a poslední v Bratislavě v Dopravním muzeu.