V dalším díle oblíbené rubriky se podíváme na řadu nákladních automobilů, která se začala vyrábět v sedmdesátých letech jako nástupce vozů Škoda 706 MT.
Nákladní automobil LIAZ 100 začal být vyvíjen již v 60. letech jako nástupce Škody 706 RT, přičemž nový LIAZ měl mít oproti Škodě 706 RT zcela nový motor, převodovku, kabinu i nápravy splňující požadavky odběratelů i doby. Úsilí vývojářů však překazily komplikace s dodavateli, a tak vznikla v roce 1966 přechodná řada Škoda 706 MT ještě s původními kabinami a rámy po vzoru Škody 706 RT, ale již s novými motory, převodovkami a nápravami.
Výroba nové řady LIAZ 100 se tak začala postupně rozjíždět až v roce 1974, kdy vznikly návěsové tahače LIAZ 100.47 a valníky LIAZ 100.05. Vozy LIAZ 100 měly ještě pevnou (nesklopnou) kabinu, která byla dvoudveřová a čtyřmístná s možností lůžkové úpravy. Z kabiny byl přístup k motoru typu LIAZ MŠ 634 (bez přeplňování), případně LIAZ MŠ 636 nebo 637. Desetistupňová převodovka Praga 10P80 byla stejná jako u vozů MT. Kromě návěsových tahačů a valníků vznikl například typ LIAZ 100.02 s podvozkem pro speciální nástavby, na který se montovaly například betonové pumpy nebo autojeřáby BUMAR, nebo hasičské speciály na podvozcích LIAZ 101.86, později LIAZ 101.860, a to včetně hasičského speciálu s prodlouženou kabinou, který je mezi hasiči dodnes velmi oblíbený
V roce 1984 pak vznikl odvozený LIAZ 110 odlišující se zejména použitím sklápěcí kabiny a tedy přístupem motoru zvenčí, který se nějaký čas vyráběl paralelně s typem LIAZ 110. I typ 110 se vyráběl v provedeních valník a tahač, vznikaly ale také podvozky pro speciální nástavby jako například lesovůz LIAZ 111.800 4x4. Od LIAZu 110 byly odvozeny také třínápravové LIAZy 122 pro těžší valníky s konfigurací náprav 6x2 (prostřední poháněná, zadní zdvihatelná) a vozy se zkrácenou dvoumístnou kabinou LIAZ 150 (4x2) a LIAZ 151 (4x4) používané především jako sklápěče, nosiče kontejnerů nebo podvozky pro montážní plošiny, autojeřáby nebo požární žebříky.
Značka LIAZ zanechala výraznou stopu i ve sportu. Vůz LIAZ 100.55 D s posádkou Jiří – Moskal – Jaroslav Joklík – Radek Fencl se v roce 1985 zúčastnil populární Rallye Paříž – Dakar a do cíle závodu tehdy dojel na 13. místě. O rok později vznikl další speciál LIAZ 111.154 D, který Československo na Dakaru reprezentoval v letech 1986 až 1991. V letech 1987 a 1988 se představily také stroje LIAZ 110.577 a 150.571, které byly určené pro závody tahačů na okruzích. Výroba vozů LIAZ 100/110 byla ukončena v roce 1994, kdy pomyslnou štafetu převzala řada LIAZ 200, nicméně podle přání zákazníků se realizovaly objednávky až do konce existence podniku.