V pokračování rubriky „Po stopách historie“ si představíme další vůz, Praga NDO.
Autobus vznikl v tehdejším Československu ve třicátých letech dvacátého století. K jejich výraznějšímu rozšíření došlo až po druhé světové válce od roku 1948. Prvních čtrnáct vozů bylo vyrobeno v letech 1938 – 1939 pro Elektrické podniky Brna.
Pro řidiče byla určena malá dvířka vedoucí přímo na jeho stanoviště. Sedadla pro cestující byla umístěna příčně v systému 2 + 2 (dvě sedadla vpravo a dvě vlevo) se střední chodbičkou. Jednodveřové městské autobusy měly skládací dveře ovládané průvodčím přibližně uprostřed karoserie. Řidič měl pro sebe celý, sklem oddělený prostor přední části interiéru, takže i při špičce dobře viděl na všechny strany.
V prostorném interiéru bylo možné přepravit až 70 cestujících a zavazadla do hranice užitečné hmotnosti 5060 kg. Řadový vznětový šestiválec o objemu 8850 cm³ s výkonem 91,9 kW v kombinaci s poloautomatickou převodovkou Wilson společně tvořily hnací agregát autobusu.
Tento bezesporu unikátní typ velkokapacitního autobusu není možné vidět v žádném z našich muzeí. Dochovaly se pouze dva kusy, které jsou ve vlastnictví soukromých sběratelů.
Zajímavost: Pro Prahu bylo vyrobeno celkem 50 autobusů, pro Brno 20. Důvodem, proč se rozjela výroba Praga NDO byl ten, že konstrukce vozů trvala poměrně krátkou dobu a po válce začal být velký boom po cestování, a tak byly uvedené vozy rychle dodány.