Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Po stopách historie - Praga RN

9 Květen 2019 | Pro zaměstnance

Ve druhém díle našeho seriálu se už podíváme na první vozy z domácí produkce, které byly dodávány do jednotlivých závodů ČSAD. 

Na silnicích se držely velice dlouho. Ještě v roce 1960 tvořily podstatnou část vozového parku v kategorii užitečné hmotnosti do 3000 kg. Vozidla se vyráběla ve 2 typech, RN (rychlý nákladní) a RND (rychlý nákladní diesel). Jejich řízení bylo fyzicky značně namáhavé, proto práci řidiče nemohl vykonávat každý. V roce 1964 byla jejich obchodní cena 15 700 Kč.

Erena

Produkce vozidel Praga RN začala již v roce 1933. Pravý rozmach výroby ale začal až po válce. Ta byla nakonec ukončena v roce 1953 s celkovým počtem téměř 24 000 vyrobených kusů v České republice. „Erena“, jak se vozidlu díky písmenům „RN“ přezdívalo, dosahovala maximální rychlosti 80 km/h a spotřeby 25 l/100 km. Pod kapotou se skrýval kapalinou chlazený zážehový šestiválec SV o zdvihovém objemu 3,5 litru.

V počátečních letech výroby dosahoval motor výkonu 52 koní. Ten po modernizaci v roce 1936 stoupl na 68 koní a užitečné hmotnosti z 2 na 2,5 tuny. V roce následujícím se díky další úpravě dostal výkon až na 72 koní. Poválečná výroba zvýšila užitečnou hmotnost na konečné 3 tuny a mechanické brzdy nahradila hydraulickými. Vůz existoval v mnoha verzích, např. autobus, cisterna, hasičský vůz, nákladní vůz nebo ambulance.

Výroba v Jugoslávii

V roce 1939 se začaly vozy Praga RN vyrábět také v Jugoslávii. Praga zvítězila ve výběrovém řízení díky nejlépe zvládnuté zkušební jízdě. Ta měla za cíl prověřit vozidla na 8000 km dlouhých, špatných jugoslávských cestách. Výroba ale trvala pouhé 3 roky, protože Jugoslávie byla napadena nacistickými vojsky.

Autobusy RN

Autobus byl dlouhý 7,5 metru, široký 2,4 metru a vysoký 3 metry. Na lavice podél bočních stran a zadní stěny se vešlo 18 cestujících, dalších 22 míst bylo dostupných na stání. Vozidla pro delší linky měla 22 míst na sezení a 12 na stání. Na zadní části karoserie byl sklopný žebřík, který vedl k zavazadlové zahrádce na střeše. Celkem bylo vyrobeno 3700 autobusů, z nichž většina vznikla až po válce.

Zajímavosti

  • Benzinové nádrže byly pod sedadlem spolujezdce. Ten tedy musel opustit své místo, aby bylo možné dotankovat.
  • V roce 1951 se přesunulo přepínání světel na podlahu (nožní přepínač).
  • Během války byl model RN jediný povolený v továrnách Praga.
  • Po převzetí moci Komunistickou stranou byla společnost Praga přejmenována na AZKG – Automobilové závody Klementa Gottwalda
  • Se značkou Praga RN je spojena také jedna nelichotivá událost v českých dějinách. Olga Hepnarová jí v roce 1973 použila, aby najela do davu lidí a několik z nich usmrtila.