Společně se vydáme opět do historie, když si představíme vůz Praga RN, potažmo RND.
Praga RN nebo-li „rychlý nákladní“ byl střední nákladní automobil vyráběný automobilkou Praga od roku 1933. K pohonu automobilu sloužil šestiválcový zážehový motor. V roce 1934 vznikla odvozená verze Praga RND (rychlý nákladní diesel), k jejímuž pohonu sloužil čtyřválcový vznětový motor. Oba typy byly postupně modernizovány a ve výrobě vydržely téměř dvacet let. Staly se jedněmi z nejrozšířenějších nákladních vozů v tehdejším Československu, několik tisíc kusů využívala i československá armáda.
Základním provedením typů RN/RND byl valník, vzniklo také několik autobusů, hasičských vozů a vozidel se speciálními nástavbami. Výroba typu RN skončila v roce 1953, typu RND v roce 1955. Celkem bylo vyrobeno téměř 40.000 vozů v několika desítkách sérií včetně asi 3.700 autobusů.
Vozy byly u nás běžně v provozu až do 70. let dvacátého století. Později je nahradily vozy Avia A30.
Zajímavost: Typ RND si vysloužil lidové pojmenování Randál – jednak podle výslovnosti značky RND a jednak kvůli hlučnějšímu a méně kultivovanému chodu vznětového motoru oproti benzínové Ereně Praga RN. Modifikací základu autobusové karoserie vznikaly pojízdné prodejny a knihovny, zubařské ordinace, poštovní a telekomunikační vozy a jiné.