V dalším díle naší oblíbené rubriky se podíváme na nákladní automobil Praga S5T, silniční variantu legendární Pragy V3S, které jsme se věnovali v minulém díle.
Na počátku historie vzniku nákladního automobilu Praga S5T stála potřeba nového silničního nákladního automobilu, který by nahradil předválečné typy Praga RN/RND, jejichž výroba postupně dobíhala. Jelikož nově vyráběný vojenský třítunový speciál Praga V3S určený zejména do terénu, se pro civilní využití příliš nehodil, měl se souběžně s „vétřieskou“ začít vyrábět také nový silniční nákladní automobil s užitečnou hmotností 5 tun. Byl proto zahájen vývoj nového vozu Praga S5T, jehož typové označení, podle kterého vznikl také slangový název „espětka“, znamená silniční pětituna.
Aby byl vývoj co nejrychlejší a produkce vozu mohla co nejdříve začít, byla jako základ nového vozu využita právě Praga V3S, ze které byla převzata částečně upravená kabina, motor, převodovka a upravený rám. V roce 1955 byl vyroben první prototyp, který měl ještě kapotu převzatou z Pragy V3S, o rok později vznikly první předsériové vozy a v roce 1957 byla zahájena sériová výroba. Oproti původnímu vozu Praga V3S měla Praga S5T pouze dvě nápravy s pohonem pouze na zadní z nich (znak náprav 4x2). Dalším rozdílem oproti vozu Praga V3S byla absence redukcí v kolech u hnací nápravy, namísto toho je zde použit dvojnásobný převod v rozvodovce.
V průběhu výroby, která probíhala až do roku 1972, vzniklo několik vývojových typů vozu. Kromě typů S5T-1, S5T-2 a S5T-3, které se od sebe lišily zejména postupně zdokonalovanou konstrukcí a motorem, vznikly také tři typy sedlových návěsových tahačů S5T-NT. Automobil Praga S5T se vyráběl například ve verzi valníku, sklápěče či podvozku pro speciální nástavby, sloužící například jako cisterna pro čistění kanalizací, samosběrný zametací vůz nebo jako montážní plošina.
Skončením výroby automobilů Praga S5T v roce 1972 v tehdejším Československu v podstatě na dlouhou dobu skončila výroba pětitunových nákladních automobilů. Ty se nově v rámci zemí RVHP začaly dovážet z tehdejší Německé demokratické republiky (zejména vozy IFA W 50 L/LA) nebo z Rumunské socialistické republiky (nákladní automobily ROMAN vyráběné v licenci německé firmy MAN). Svou konstrukcí a jízdními vlastnostmi se však tyto automobily staré dobré „espětce“ nevyrovnaly.