V dalším díle oblíbené rubriky se podíváme na jedno z nejproslulejších československých nákladních vozidel, terénní vůz Praga V3S známý také jako „vétřieska“ nebo „vejtřaska“.
Lehký třínápravový automobil Praga V3S, který byl původně určen pro Československou armádu, je mezi československými nákladními vozy dodnes legendou a rekordmanem. Vyráběl se od roku 1953 až do konce 80. let, a jeho výroba tak trvala téměř čtyři desetiletí. Zajímavý rekord je spojen i s vývojem – Praga V3S byla totiž vyvinuta za neuvěřitelně krátkou dobu. Národní podnik Praga dostal zadání na výrobu středního nákladního vozu do těžkého terénu v srpnu 1951, v následujícím roce probíhalo testování prototypů a první sériově vyráběná „vétřieska“ vyjela ze závodu 2. dubna 1953. Inspirací pro vznik Pragy V3S byly vozy 6x6 americké konstrukce, se kterými k nám dorazila americká i sovětská armáda. Motor novému nákladnímu vozu dodala kopřivnická Tatra – jednalo se o vzduchem chlazený šestiválcový motor Tatra 912, který je v podstatě polovinou vidlicového dvanáctiválcového motoru nákladních automobilů Tatra 111.
Typové označení Pragy V3S, které dalo vzniknout slangovým názvům jako „vétřieska“ nebo „vejtřaska“, znamená „vojenský třítunový speciál“. Přestože byl vůz původně určen zejména pro armádu, našel i široké civilní využití. Proslul zejména svojí výbornou terénní průchodností, díky které si vydobyl úspěch na řadě zahraničních terénních soutěží. Díky své specifické konstrukci, která se vyznačovala nápravami umístěnými vysoko nad osou otáčení kol, totiž dokázal překonat až 40 cm vysokou kolmou překážku či přebrodit metr hlubokou vodu. Zatímco v terénu byly jízdní vlastnosti Pragy V3S nepřekonatelné, horší to bylo na silnici, kde vůz mohl jet rychlostí maximálně 60 km za hodinu, aby nedošlo k poškození pohonného ústrojí.
Poté, co byl ukončen automobilový program v podniku Praga, byla výroba Pragy V3Spřesunuta do podniku Avia a ještě později do podniku BAZ Bratislava, kde byla v roce 1990 i ukončena. Za dobu výroby vznikla celá řada různých modifikací. Nejznámější byl klasický valník, vznikly také valníky s navijákem či s hydraulickou rukou, jednostranné či třístranné sklápěče skříňové vozy i vozy s různými speciálními nástavbami, namátkově například autojeřáb, vyprošťovací vůz, vrtná souprava, sypač, požární stříkačka či fekální cisterna. Speciální opancéřovaný podvozek Pragy V3S pak tvořil základ pro samohybné dvoukanónové dělo vzor 53/59, známé pod krycím názvem Ještěrka.