Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Po stopách historie: Škoda 706 R

25 Červenec 2019 | Pro zaměstnance

I tento týden se podíváme na historické vozy, tentokrát je na řadě Škoda 706 R, tzv. „Barča“

Škoda 706 R se u nás vyráběla mezi lety 1945-1958 a vyrobeno bylo přibližně 28 400 kusů. Během své dlouhé produkce se vůz dočkal mnohých variant a úprav.

Jednalo se o čtyřdobý vznětový šestiválec s výkonem 100 kW. Délkou přesahoval 8 metrů, byl 2,4 m široký a 2,5 m vysoký. Vůz dosahoval maximální rychlosti 55 km/h a jeho spotřeba se pohybovala okolo 32 l/100 km.  Co se týče užitečné hmotnosti, tak ta byla u většiny vozů 9 tun. Nabízelo se tedy označení Škoda 906. To ale bylo vyhrazené osobním automobilům, a tak vzniklo označení 706 R. Písmeno „R“ v názvu značí „rekonstrukce“.

Řidič měl k dispozici 3 brzdy. Vzduchotlakovou (provozní), která byla ovládána nožním pedálem a působila na všechna kola vozu. Dále mechanická (ruční), která zajišťovala kola zadní nápravy a motorová (odlehčovací). To byla brzda s klapkou výfuku a přívodu paliva, která zajišťovala bezpečnější sjezd dalších klesání.

I Škoda 706 R se dočkala svých přezdívek. Říkalo se jí například Barča, Bába nebo Koráb silnic. Po válce se výroba přesunula z rozbombardované továrny v Mladé Boleslavi do Avie v Praze-Letňanech. Poté do Libereckého kraje (Jablonec / Mnichovo Hradiště).

Zajímavosti:

  • Plně funkční verzi vozidla vlastní Muzeum dopravní techniky ČSAD v Plzni
  • Model Škoda 706 R byl posledním nákladním vozidlem automobilky Škoda
  • Dvoudílná koženková lavice přes celou šířku kabiny řidiče nebyla nastavitelná
  • Stěrač byl pouze na straně řidiče. U spolujezdce se objevil až v posledních sérií
  • Automobil byl využitelný v různých odvětvích a měl mnoho provedení. Například autobusy, stěhovací vozy, pojízdné autobusy, ale také prodejny, rentgenové ordinace nebo knihovny