Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Po stopách historie: Tatra 137 a 138

19 Listopad 2019 | Pro zaměstnance

Další díl oblíbené rubriky se věnuje typové řadě nákladních automobilů Tatra, která se v Československu začala vyrábět v 50. letech a jejíž nejznámější zástupce docestoval až do afrického Gabonu.

Nákladní automobily Tatra 137 a Tatra 138 byly poprvé představeny v roce 1956 na II. Výstavě československého strojírenství konané v Brně jako zcela nová typová řada, která měla nahradit již zastarávající Tatru 111. Přestože koncepčně navazovaly na starší Tatry, jednalo se o vozidla, která respektovala tehdejší moderní úroveň světového vývoje nejen z hlediska konstrukce, ale i v oblasti hygieny práce, ekonomiky provozu a podobně.

Oba typy vozů se vyznačovaly novou kabinou i interiérem, na jehož návrhu se podílel profesor Zdeněk Kovář, jeden ze zakladatelů průmyslového designu v Československu. Kromě toho přinesly vozy i mnoho prvků zvyšujících komfort ovládání jako hydraulický posilovač řízení, vzduchový tlakový posilovače spojky či elektropneumatické řazení. Pohon obou typů vozidel zajišťoval vzduchem chlazený vznětový osmiválec T 928, na který navazovala pětistupňová převodovka se synchronizací druhého až pátého rychlostního stupně a dvoustupňová přídavná převodovka s elektropneumatickým řazením. Zatímco sedmitunová Tatra 137 měla dvě poháněné nápravy odpružené torzními tyčemi, dvanáctitunová Tatra 138 měla tři poháněné nápravy, přičemž přední náprava byla odpružená torzními tyčemi a obě zadní listovými pružinami.

Výroba Tatry 137 využívané jako valník, sklápěč, návěsový tahač či autojeřáb netrvala příliš dlouho. Výrobce Liaz, kterému byla za socialismu přidělena výroba sedmitunových nákladních vozidel, totiž vznesl vůči Tatře 137 protest a na základě toho musela Tatra Kopřivnice typ 137 stáhnout z výroby. Tatra 138 se dostala do výroby v roce 1959 a nesla širokou škálu nástaveb jako valníky, sklápěče, cisterny, autojeřáby, autobagry či vrtné soupravy. Nejznámějším zástupcem Tatry 138 se stal stříbrný exemplář s upravenou skříňovou nástavbou, který absolvoval v roce 1968 expedici Lambaréne vezoucí zásobu léků do nemocnice Alberta Schweitzera v gabonském Lambaréné. Výprava, kterou vedl lékař Petr Bartůněk a účastnili se jí například pozdější ministr životního prostředí Josef Vavroušek či arabista Luboš Kropáček, vyjela na cestu ze Staroměstského náměstí 1. ledna roku 1968, projela 18 zemí a ujela téměř 36 000 km a vrátila se v září stejného roku. Výroba Tatry 138, které vzniklo téměř 46 000 exemplářů, byla ukončena v roce 1971 a v roce 1972 na ni navázala výroba Tatry 148.