Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Po stopách značky Setra: Od loďařské rodiny k výrobcům prvních autobusů

25 Červenec 2022 | Ze společnosti

Pokud znáte náš vozový park, tak jistě víte, že nedáme dopustit na autobusy značky Setra. Mezi naše klasické vozy patří klasické Setry S 415 LE. V našem vozovém parku naleznete také i třínápravové Setry S 418 LE, které se svojí délkou 14,6 metrů brázdí silnice na Teplicku. Víte, kde se zrodila tato dnes již ikonická značka?

Historie vozů Setra se váže s rodinou Kässbohrerovou a rodinným domem „Haus zur Weinrebe“ v Ulmu, kde v současné době naleznete muzeum Setry. Kässbohrerové byli známí stavitelé lodí. Avšak poté, co upadala poptávka po lodích a člunech, se jistý Karl Kässbohrer, u kterého celá historie autobusů Setra začíná, vyučil kolařem. Praxi nabral u renomovaných výrobců kočárů v daleké Vídni. Posléze si otevřel vlastní podnikání v Ulmu.

Na konci 19. století představil Karl svůj první kočár, který lze nazvat „autobusem“. Otevřený vůz táhli čtyři koně a pojmul až 18 cestujících. Vůz měl i nasazovací střechu, která mohla cestující chránit před nepříznivým počasím.

Roku 1907 vyrobil Karl první motorizované vozidlo, které během týdne sloužilo k přepravě sudů a v neděli jako výletní autobus.

V roce 1911 firma Kässbohrer vyrobila nástavbu na vůz Wiblinger, který zajišťoval spojení mezi Ulmem a Wiblingenem. První linkový autobus měl uzavřenou konstrukci a bylo zde 18 míst k sezení a 10 k stání. Mezi novinky patřila uzavřená kabina pro řidiče. Vůz dosahoval rychlosti 45 km/h, a to v této době povoloval Královský Württemberský dopravní řád rychlost pouze 30 km/h mimo obec a 12 km/h uvnitř obce. Po úspěších uvedla firma Kässbohrer ještě tentýž rok do provozu druhý vůz.

A tak se řemeslná dílna Kässebohrer přeorientovávala z loďařského průmyslu na výrobu kočárů tažených koňmi, než přesedlala na nástavby pro motorizovaná dodávková a užitková vozidla. Dokonce v prvním čísle nového automobilového časopisu Der Auto-Markt se společnost označovala jako „První továrna na karoserie Karl Kässbohrer, Ulm“.

V dalším historickém okénku se podíváme do období po První světové válce.