Od roku 2026 budou dle nařízení EU povinné kvóty pro ženy ve vedoucích pozicích. Dle návrhu by 4 z 10 šéfů ve firmách měly být ženy. Dle průzkumu nevnímají Češi zmíněné kvóty pozitivně, jelikož pro ně nejsou cestou, jak ženy do vedení dostat. A jak se k této otázce staví Kateřina Kratochvílová, předsedkyně představenstva ICOM transport?
Otázka povinných kvót EU týkajících se žen ve vedoucích pozicích, které nabydou platnosti v roce 2026, vnímá většina Čechů rozporuplně. Více žen ve vedoucích pozicích podporují, ale cesty by hledali jinde, nikoli skrze povinné kvóty EU.
„Mě jako ženu osobně uráží to, že bych měla podléhat kvótě, kterou vytvořila EU, abych se mohla uplatnit ve vedoucí pozici,“ sděluje k problematice Kateřina Kratochvílová.
Nejenže se zmíněnými kvótami degraduje úspěch těch žen, které si své postavení vybudovaly samy, ale také tím snižují celkový respekt k ženám, které jsou ve vůdčích pozicích. „To, že se ženy tak často nenachází ve vysokých manažerských pozicích, je dle mého dáno tím, že jsme od přírody určené být matkami. Mnoho žen si raději zvolí rodinu než kariéru. Je třeba, aby si ženy mohly samy vybrat, kde jim bude lépe a kde se chtějí realizovat, nikoli je násilně nutit do určitých postavení skrze kvóty. Tímto postupem se do důležitých pozic dostanou méně schopní lidé,“ přibližuje svůj pohled na situaci Kratochvílová.
Rozumnějším krokem by byla podpora žen při jejich zařazení do pracovního procesu po mateřské dovolené skrze dostupnější školy či jesličky a flexibilnější nabídku práce, čímž by se dosáhlo sladění práce i rodiny. „Tímto krokem EU se jen cíleně brzdí rozvoj společností. Ženy si zaslouží více důvěry jak od státu, tak i od úředníků z EU. Bohužel přemíra úředníků, kteří by byli užitečnější na jiných produktivnějších pozicích, nahrává těmto nesmyslným nařízením,“ doplňuje.