Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Pravidelné školení učí řidiče, jak jezdit ekonomicky

17 Prosinec 2015 | Ze společnosti

"Ecodriving" je moderní a inteligentní způsob, jak uspořit palivo a dojet do svého cíle rychle, a co je ještě důležitější, bezpečně.

Další pravidelné školení řidičů autobusů o ekonomice  jízdy se konalo minulý týden. Školení, které vedl instruktor Karel Bílek, se týká především nových řidičů autobusů, ale i řidičů náklaďáků. Naše firma využívá znalostí odborníků z jihlavské autoškoly Musil již od roku 2007. Samotné školení probíhá ve dvou rovinách. Nejprve něco z teorie a potom praktické jízdy autobusem. Naše firma má na každém svém provozu autobus se zabudovaným měřícím zařízením, které sleduje dobu jízdy, vzdálenost a spotřebu paliva. Při hodnocení praktických dovedností se ještě sleduje počet řazení, počet zastavení, brzdění a průměrná rychlost.

Praktická část probíhá dvoukolově na trase Jihlava – Plandry – Vyskytná- Jiřín- Ježená – Hubenov- Jihlava, což je 25 km se sedmi zastávkami a dá se ujet cca za 45 minut. Tato trasa simuluje terén, který je typický pro náš okres.

Školení je časově náročné a je limitováno 3 – 5 účastníky v jednom kurzu.

První jízdu jede řidič dle svého uvážení a svých dovedností. Předvedený styl jízdy řidiče analyzuje jízdní styl řízení řidiče z pohledu agresivity, plynulosti, bezpečnosti a ekonomiky provozu.  

Potom probíhá vyhodnocení a rozbor úkonů. Ve druhém kole se jede podle těchto zjištěných skutečností za plného dohledu instruktora. Nakonec je provedeno srovnání obou jízd a vyhodnocení, které se promítne do přehledných tabulek v grafické podobě. Sledování všech ukazatelů vede k zisku správných návyků ekonomické jízdy.

 

Hodnoticí kategorie a jejich interpretace

Komplexní hodnocení je založeno na analýze šesti základních kritérií.

Extrémní brzdění – vozidlo extrémně zabrzdilo, jedná se o poměr extrémního brzdění vůči celkovému zpomalování vozidla, čím nižší číslo, tím lepší hodnocení.

Brzdění – vozidlo brzdilo, jedná se o poměr brzdění vůči celkovému zpomalování vozidla, čím nižší číslo, tím lepší hodnocení.

Předvídavost – vozidlo mírně zpomalovalo, jedná se o poměr mírného zpomalování vůči celkovému zpomalování vozidla, čím vyšší číslo, tím lepší hodnocení, max. 100%.

Zrychlení – vozidlo ne mírně zrychlovalo, jedná se o poměr nemalého zrychlování vůči celkovému zrychlování vozidla, čím nižší číslo tím lepší hodnocení.

Agresivní zrychlení – vozidlo hodně zrychlovalo, jedná se o poměr velkého zrychlování vůči celkovému zrychlování vozidla, čím nižší číslo, tím lepší hodnocení.

Plynulost jízdy – poměr rovnoměrného pohybu (konstantní rychlostí) k celkové jízdě, čím vyšší číslo, tím lepší hodnocení, max. 100%.

Vyhodnocení ve formě tabulek a grafů se odevzdává na vedení podniku. Z dlouhodobých poznatků a měření vyplývá, že každý řidič dosáhne při dodržení zjištěných parametrů až 10 % úspory a rozdíl mezi 1. a 2. kolem je až 30% optimalizace řazení.

Tento systém přispívá ke zkvalitnění práce řidiče, ale i k velkým úsporám, především paliv a motorů autobusů.