Před vstupem ICOMu neměla ČSAD Jindřichův Hradec často na zaplacení faktur
10 Listopad 2020 | Ze společnosti
Již dvacet let je ČSAD Jindřichův Hradec součástí koncernu ICOM transport. V té době ne s dobrými výkony, ale v současné době je prosperující společností. Jaké byly důležité momenty k cestě vzhůru?
V roce 2000 koupil ICOM transport majoritní podíly v ČSAD Jindřichův Hradec. Areál společnosti byl plný nefunkčních a nepoužívaných budov. Jejich oprava by byla neekonomická, a i nepotřebná pro další provoz společnosti. Staré dílny se tak zbouraly, místo garáží se postavily dílny nové. Rekonstrukcí prošla i stávající budova ředitelství ČSAD Jindřichův Hradec.
Součástí jindřichohradecké ČSAD byla kromě autobusové také nákladní doprava. „Šestnáct let jsem jezdil na kamionu. Nejprve jsem jezdil na Liazu, to bylo tuším do roku 1994. Poté jsme dostali Volva a následně Mercedesy,“ zavzpomínal Roman Wagner, zkušený řidič, který má s ČSAD Jindřichův Hradec spojený téměř celý život.
Jenže nákladní dopravu se s tamními dispečery nedařilo posunout do černých čísel. V roce 2007 se tak vedení koncernu rozhodlo nákladní dopravu centralizovat do Humpolce a ulevit své dceřiné společnosti.
Vozový park v Jindřichově Hradci byl neudržovaný, ve špatném stavu. „Využili jsme výhodných cen náhradních dílů a tak velká část autobusů prošla v krátké době generální opravou, kterou jsme prováděli sami. Generální opravou prošly motory, převodovky a nápravy, „plechařina“, ale i interiér autobusu. Přestože byly autobusy starší, musely vypadat a sloužit jako nové,“ přiblížil začátky místopředseda představenstva koncernu ICOM transport Zdeněk Kratochvíl.
Na Jindřichohradecku a jeho okolí jezdila stovka autobusů, to ještě měli řidiči k dispozici Karosy. Postupně ale dostávali nové autobusy značky Mercedes Benz. Díky razantní obnově vozového parku bylo možné výrazně snížit počet záložních vozů. „Na autobusovou dopravu jsem přešel těsně před obměnou. Takže jsem zažil i Karosy a ty se nedají srovnávat s Mercedesem,“ uznal Wagner, který jezdil osm let zájezdovou dopravu a pochvaloval si obměnu vozového parku. „Každé tři roky jsme měli nový autobus.“
Změnou pro samotné řidiče bylo i sjednocení kultury oblečení. „To bych určitě vypíchl. Před vstupem ICOMu sice také měla ČSAD dané uniformy, ale nebylo to jednotné. Teď se kultura oblékání změnila a zlepšila,“ naznačil další pozitivní změnu ředitel ČSAD Jindřichův Hradec Milan Dygrýn, který je v ICOMu dvaadvacet let.
ČSAD přešla na nová pravidla, organizační strukturu a také na nový software, které se ICOMu osvědčily. „Významným milníkem byla centralizace v rámci koncernu. Došlo k přesunu administrativy do Jihlavy, kde byly maximálně zapojeny počítačové systémy,“ prozradil Kratochvíl. Všechny tyto kroky pomohly zeštíhlit společnost a zvýšit tak výkon a efektivitu zaměstnanců. Ušetřené finanční prostředky se tak mohly investovat jinde – do vozového parku, nemovitostí a mezd. ČSAD J. Hradec má momentálně 111 zaměstnanců.
Vstupem do koncernu se zaměstnanci dočkali také růstu mezd. „Předtím než nás převzal pan Kratochvíl, tak jsme našetřili na mzdy, ale pak jsme neměli na zaplacení faktur. Dokonce si pamatuji, že jsme odvody z platu museli platit ve splátkách. Byla to divoká oba,“ prozradila dlouholetá zaměstnankyně jindřichohradecké ČSAD, která bude u společnosti v příštím roce už čtyřicet let.
Zaměstnanci se navíc v současné nejisté době nemusí bát o svou práci. ICOM transport se neuchýlil ani k propouštění, ani ke snižování platů. Průměrná mzda je stále zhruba okolo šestatřiceti tisíc korun.
Během dvaceti let se ČSAD Jindřichův Hradec dočkala nejen modernizace vozového parku, ale také nemovitostí. Kompletní rekonstrukcí prošlo například nádraží v Dačicích. Akce vyšla na šest a půl milionu korun. Velkou investicí pak byla výstavba mycí linky v Jindřichově Hradci, která vyrostla na místě bývalých dílen. Ta spolkla přes jedenáct milionů korun. Pozadu nezůstala ani Třeboň, kde se opravila administrativní budova, ve které je dispečink, čekárna pro cestující, pokladna a zázemí pro řidiče. V jejím okolí se pak upravily i autobusové zastávky.
V průběhu příštího roku se chystají další dvě stavební akce. V únoru by měla projít automatizací myčka v Jindřichově Hradci. V průběhu roku 2021 se chystá výstavba čerpací stanice v Dačicích.
Zisk, který ČSAD Jindřichův Hradec má, mu dává možnost zpětné investice – opravy nemovitostí, nákup nových autobusů, vytvořit si rezervu na dobu, kdy přijde krize a také zajištění stability. To vše přináší jistotu pro zaměstnance, kteří se tak mohou na svého zaměstnavatele spolehnout.
ČSAD J. HRADEC V ČÍSLECH
rok 2000 rok 2020
Průměrná mzda 11 246,- 35 692,-
Autobusy 100 81
Investice za období vstupu ICOM transport 400 milionů