Poslanci schválili nový zákon, který se týká odstupu při předjíždění cyklisty. Řidiči budou muset dodržet jeden a půl metrovou vzdálenost. Komplikace by ale mohla nastat na úzkých okresních silnicích nebo na sídlištích.
Novela zákon o dodržení jeden a půlmetrového odstupu by mohla vstoupit v platnost od července. Musí ji ale schválit ještě senát. Odborníci z oblasti dopravy a také policie se ale shodují, že by nařízení mohlo dopravu zkomplikovat. Hlavně na silicích nižších tříd. „Když tam pojede linkový autobus za babičkou, která se na kole bude různě vychylovat a naklánět, tak na takový odstup nebude mít místo. Takže třeba přijede s dvacetiminutovým zpožděním,“ řekl Deníku dopravní expert Roman Budský ze společnosti Tým silniční bezpečnosti.
„Při předjíždění bez dostatečného bočního odstupu došlo zaviněním řidiče motorového vozidla k třiceti dopravním nehodám, při nichž byla jedna osoba usmrcena. Jedná se tak o 12. nejčastější příčinu dopravních nehod,“ uvedl pro Právo ředitel dopravní policie Jiří Zlý. „Je tedy zjevné, že pro bezpečnost cyklistů je třeba napnout síly jinam,“ dodal.
A jak se na celou situaci dívá předsedkyně představenstva Kateřina Kratochvílová? „Většina nákladních vozů se pohybuje především po dálnicích nebo silnicích 1. třídy. Co se týče řidičů autobusů, zajímavé bude dodržet stanovený odstup na silnicích 2. a 3. třídy a ve městě. Stav silnic zná každý z nás, nechť si každý sám vyhodnotí smysluplnost tohoto zákona,“ řekla.
Co se týká možného zpoždění spojů, tak možné úpravy jízdních řádů z důvodu zdržení jsou v kompetenci objednavatele dopravy, tedy jednotlivých krajských úřadů. „V případě, že bude docházet ke zpoždění autobusů na určitých linkách z důvodů vysokého výskytu cyklistů, předáme tento podnět zástupcům jednotlivých krajů,“ potvrdila Kateřina Kratochvílová.
Nepřiměřené jsou i postihy. Sankce 7 bodů, dokonce také možný zákaz řízení na půl roku a pokuta pět tisíc korun. Návrh zákona ještě musí schválit Senát.